26 May 2010

Bahasa Isyarat Malaysia Di Terima

Semalam 25hb Mei 2010 saya hadir ke Mesyuarat Ahli Majlis OKU ke 1/2010 yang dipengerusikan oleh YB Menteri.

Maklumat terbaru, teka teki siapa penasihat YB Menteri yang baru telah terjawab iaitu Prof Datuk Dr. Zaliha seorang ahli akademik, beliau menggantikan Datuk Shamsiah Abdul Rahman mantan KP. Tekaan saya Tan Sri Datuk Faizah mantan KSU sebagai penasihat YB Menteri adalah salah. Sebagai orang baru adalah berbeza dengan style Datuk Shamsiah yang lebih cool, memahami situasi, rendah diri dan positif.

Berita baik :

1. BIM diterima di sekolah-sekolah. Akan digunakan untuk mengajar semua subjek lain kecuali Bahasa Melayu akan menggunakan KTBM.

Bahasa isyarat komunikasi akan di jadikan subjek di sekolah bermula sekolah rendah pada 2011. Saya tidak komen sebab itu produk KP.

Perkhidmatan 20 jurubahasa isyarat juga di minta dari MFD bagi membantu pelajar sekolah di program intergrasi. Ini rezeki untuk jurubahasa isyarat. Juga untuk pelajar pekak mendapat akses kepada pendidikan yang samarata.

MFD akan mengusulkan kerjasama untuk mengadakan bengkel bagi membimbing guru-guru penggunaan BIM bagi menjayakan subjek baru Bahasa Isyarat Komunikasi.

2. Pelajar OKU yang belajar di IPTA/S akan menerima duit poket bulanan. OKU sekarang bertuah berbanding kita sebelumnya, masa kita dulu dapat 20 sen sehari atau seringgit dari ibubapa, nak beli kasut dan seluar sekolah yang koyak pun susah. Sekarang ibubapa yang mempunyai anak OKU tak kira miskin atau kaya juga amat bernasib baik.

Saya harap wang tersebut akan digunakan untuk tujuan yang baik dan ibubapa wajar mengambil berat akan kejayaan pelajaran anak mereka dan jangan lupa berterima kasih kepada kerajaan sekarang.

Saya membuat usul balas iaitu OKU yang mempunyai anak tidak kira anak mereka OKU atau tidak patut mendapat bantuan untuk meringan beban membiayai anak mereka melanjutkan pelajaran. Sebab OKU menghadapi kesukaran dalam hidup atas sebab sekatan yang diterima sebelumnya dan tidak mempunyai kemampuan kewangan untuk membiayai pengajian anak mereka. Usul di terima dan tindakan akan di ambil. Ini baru adil.

Ini ringkasan maklumat untuk makluman semua komuniti Pekak.

5 comments:

Anonymous said...

Tahniah! Hidup MFD! Hidup Komuniti Orang Pekak.

anakmami said...

Salam Datuk,

Good work. Tahniah! Berusaha lg demi utk kebaikan OP semua.

~dolph~ said...

This will be a new route... Lift up the spirit!!:)

izaz ( ADMIN ) said...

salam...
saya tetarik pasal bahasa isyarat sejak 2009.. ada juga belajar bahasa isyarat berpandukan vid dan gambar, tapi tak pandai2 juga..

Unknown said...

I am glad to hear about that.It is great encourage to used BIM teaching for primary school standard in 2010.