08 June 2010

Harapan Kepada Pembangunan Sukan Orang Pekak

Saya ada menerima emel yang di forwardkan oleh individu mengenai Mesyuarat Khas MSFD yang akan datang di Penang.

Saya harap mesyuarat tersebut akan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh komuniti kita. Membincangkan isu 4 buah persatuan keluar daripada menjadi ahli gabungan MSFD adalah tepat.

MFD juga pernah menghadapi masalah ahli yang keluar gabungan iaitu Miri Deaf Association (MDA) yang mana MFD sendiri membantu penubuhannya. Keputusan mesyuarat MFD ialah pergi sendiri bersemuka dengan pihak sana dan didapati keputusan keluar dari menjadi ahli gabungan MFD adalah sebab hasutan orang bukan pekak. Namun logo MDA masih tetap seragam dengan MFD dan presiden yang menubuhkan MDA di pecat tanpa belas kasihan.

Juga ada ahli gabungan dari Perak, Kedah dan Selangor yang tidak mahu mengikut keputusan majoriti dan adanya yang tidak menjelaskan yuran gabungan sehingga secara automatik di lucutkan keahliannya walaupun telah di ingatkan beberapa kali. Juga telah menghantar wakil MFD untuk menyelesaikannya tetapi gagal.

Sekarang MFSD juga mengalami isu yang sama dan harap pemimpin MSFD akan menyelesaikannya dan menjawab isu yang dibangkitkan oleh persatuan tersebut. Isu keluar dari ahli gabungan bukannya cadangan individu tetapi menerusi keputusan mesyuarat persatuan mereka. Dalam peraturan MSFD yang serupa dengan MFD, ahli gabungan yang hendak keluar mestilah melampirkan keputusan mesyuarat mereka.

Seperti pengalaman MFD, EXCO MSFD wajar turun padang bertemu dengan ahli gabungan dan membincang dengan baik.

Nampaknya isu ini bertambah parah, saya juga ada menerima emel menyatakan ahli gabungan yang telah keluar berkeras tidak mahu menghadiri mesyuarat khas tersebut walaupun dijemput, ianya melambangkan ketegasan mereka. Pemimpin ada maruah dan tak akan menjilat ludah mereka balik.

Dalam agenda mesyuarat tersebut ada membincangkan kejohanan luar negara tetapi adalah lebih baik memberikan keutamaan menumpukan isu domestik dengan menguatkan organisasi.

Isu tersebut juga mendapat perhatian daripada JKMM dan saya telah di panggil ke mesyuarat mereka untuk mendapat penjelasan.

Organisasi nasional kita adalah unik kerana MFD dan MSFD adalah dianggotai oleh persatuan yang sama, ibarat badan satu tetapi mempunyai 2 kepala. Namun jika tidak di jaga dengan baik akan menyebabkan kekeliruan dan pencanggahan dalam banyak aspek.

Cadangan saya EXCO MSFD bergeraklah ke seluruh negara membantu menubuhkan organisasi sukan peringkat daerah dan negeri sehingga tertubuhnya organisasi peringkat kebangsaan seperti saya lakukan sebelumnya. Dengan adanya 2 organisasi yang berbeza akan melancarkan pencapaian matlamat masing-masing sebab pada masa ini terdapatnya keputusan yang kurang matang.

Selamat bersidang.

No comments: