20 May 2010

Menguatkan Kepimpinan MFD

Ahli Majlis MFD akan menamatkan khidmat mereka pada tahun 2010 ini dan Mesyuarat Agung mengikut peraturan MFD di adakan pada antara bulan April hingga bulan Mei. Walaupun Laporan Kewangan MFD telah siap di audit dan juga Laporan Tahunan, namun MFD perlu menunggu Ahli Gabungan MFD selesai mengadakan AGM mereka masing-masing.

Penangguhan tersebut adalah berkaitan dengan persepakatan antara Ahli Gabungan MFD supaya EXCO mereka berkhidmat dan menamatkan perkhidmatan pada tahun yang sama dengan MFD.

Hal ini adalah bagi mengelakkan rasa tidak puashati yang akan timbul jika seorang EXCO telah tamat berkhidmat dengan persatuannya tapi masih menjawat Ahli Majlis MFD.

Peraturan MFD tidak membenarkan pertukaran kerana Ahli Majlis yang dilantik akan memegang jawatan sehingga Mesyuarat Agung.

Tahun 2010 akan akan bermula satu cara baru pemilihan barisan kepimpinan MFD. Mengikut pindaan peraturan MFD yang di luluskan oleh ROS pada tahun 2008, jawatan Presiden dan 10 Ahli Majlis akan di pertandingkan sahaja. Ianya berbeza dari sebelumnya yang mana semua jawatan di pertandingkan.

Presiden yang memenangi pertandingan tersebut akan memberi jawatan utama iaitu Timbalan Presiden, Bendahari dan Setiausaha Kehormat kepada kalangan 10 Ahli Majlis yang menang bertanding.

Dengan cara ini Presiden akan di berikan amanah yang besar untuk membentukkan satu Ahli Majlis yang kuat, mampu memikul tanggungjawab, boleh kerjasama dan mempercayai satu sama lain. Yang penting Presiden akan membimbing Ahli Majlis tersebut bersama melaksanakan kerja-kerja pembangunan komuniti seperti yang diamanahkan.

Kelulusan peraturan serta cara pemilihan Ahli Majlis ini telah dihebahkan kepada Ahli Gabungan dan juga mengadakan roadshow di seluruh negara oleh Ahli Majlis pada awal tahun ini.

No comments: