12 May 2010

Komunikasi Tanpa Halangan Untuk Orang Pekak 3

Komunikasi adalah satu keperluan yang utama dalam hidup manusia, orang Pekak juga memerlukan komunikasi. Sejak dahulu untuk berkomunikasi atau bertukar informasi, orang Pekak akan bertemu secara empat mata atau berutus surat.

Komuniti Pekak masa itu adalah sangat rapat kerana berhubung secara pertemuan empat mata. Namun orang Pekak yang tinggal berjauhan telah menimbulkan kesukaran untuk mendapatkan komunikasi dan bertukar informasi.

Bagi menyelesaikan masalah itu seorang Pekak dari California, USA telah mencipta mesin tty atau ttd (telecommunication device for the deaf) pada tahun 1960.

Teknologi ciptaan ini telah memudahkan komunikasi antara orang Pekak dan membantu merobohkan tembok komunikasi dengan masyarakat sekeliling. Namun keburukan TTY telah menjarakkan orang Pekak kerana tidak lagi bersua muka serta melahirkan suasana mesra.

Secara menyeluruh TTY telah membantu orang Pekak di USA menguasai Bahasa Inggeris kerana setiapkali menggunakan TTY bermakna akan membaca mesej dan menaip untuk menjawabnya. Dari itu menanam minat untuk membaca di kalangan pengguna TTY.

Sekarang konsep TTY di gunakan dalam web chat yang kita gunakan setiap hari kecuali perkataan GA dan SK mulai terhapus. GA bermaksud Go Ahead iaitu huruf penamat bagi mesej yang dihantar bagi memberi peluang penerimanya menjawab mesej seterusnya; manakala SK bermakna Stop Key iaitu penamat komunikasi. TTY merupakan satu komunikasi yang berdisplin kerana penggunanya akan menunggu mesej sehingga habis dan menjawabnya selepas menerima isyarat GA.

Teknoloji telekomunikasi sekarang telah meningkat dan talian kelajuan tinggi atau broadband telah memberikan faedah besar kepada orang Pekak. Broadband membantu melancarkan video chat atau video conferencing, orang Pekak dapat berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat melalui video chat.

Komuniti Pekak mula kembali rapat selepas mengalami keranggangan di era TTY kerana Video chat membolehkan komunikasi secara bertentang mata. Budaya orang Pekak juga bertambah kaya melalui penggunaan bahasa isyarat.

Namun keburukannya ialah akan menggurangkan minat kepada pengguna Pekak untuk menguasai bahasa verbal.

Isu menguasai bahasa verbal bukan menjadi hal yang besar kerana deklarasi sejagat sudah menetapkan hak seseorang itu mempunyai bahasa dan budaya masing-masing.

Komunikasi ada di mana-mana, tiada halangan, tiada diskriminasi kecuali di wujudkan oleh orang yang tidak memahami komuniti kita.

No comments: