08 June 2009

BIM dan Pertuturan Kiu

1. Saya menerima komen dari pembaca dan menyoal saya mengenai pertuturan kiu (pk). Jawapan saya di sini ialah pk merupakan alat untuk mempelajari bahasa pertuturan samaada BM, English, Tamil dan sebagainya. Caranya ialah mentuturkan satu perkataan mengikut sukukatanya dengan bantuan kod kiu.

2. Sebagai seorang Pekak saya tak mendengar kelancaran penggunaan pertuturan kiu untuk memberikan komen. Walaupun saya mampu bertutur dalam BM dan English, sebutan saya masih salah dan ada kala boleh diketawai oleh pendengar; juga kadangkala sebutan saya tidak difahami oleh pendengar saya.

3. Saya selesa menggunakan bahasa isyarat atau bahasa non verbal walau pun menggunakan bahasa pertuturan sehingga umur 21 tahun sejak menjadi pekak umur 7 tahun.

4. BIM ialah bahasa rasmi orang Pekak seperti di dalam Akta OKU 2008 yang diperjuang oleh MFD. Namun ada para pendidik tidak memahami BIM akan mempertikaikan BIM kerana mengikut penghayatan mereka apabila BIM diturunkan dalam bentuk tulisan BM akan menjadi lintang pukang. Mereka lupa kalau ayat BM ini "jalan-jalan makan angin" di tuliskan terus dalam English akan menjadi "walk-walk eat air". Oleh itu satu bahasa tidak boleh diterjemah secara langsung tetapi hendaklah mengikut urutan bahasa tersebut. BIM bukannya BM atau English, namun untuk berjaya di Malaysia kita diperlukan menguasai 2 bahasa tersebut.

5. Saya tidak sekali mempertikaikan cara lain untuk menguasai BM, sekira orang itu mahir dalam pk untuk menguasai BM itu sudah baik, juga seorang itu menggunakan auditory verbal untuk menguasai English saya tidak menghalang. Namun janganlah menakut-nakutkan orang bahawa berkomunikasi dengan BIM akan mengelapkan masa hadapan.

6. Tengoklah beberapa orang Pekak pengguna BIM seperti Koon Wei, Anthony Chong, Amir Hamidi, Law dan ramai orang Pekak lain yang dilahirkan Pekak yang tidak mampu bertutur dengan jelas tetapi berjaya dalam akademik dan hidup.

7. Janganlah adanya orang Pekak mahir bertutur tetapi tak memahami maksudnya macam mengaji AlQuran tetapi tak tahu maksudnya.

1 comment:

Don Daughter's said...

salam

TQ Encik Sazali..

saya ada bnyk pertanyaan sebenarnya

saya harap dapat berkongsi naklumat lagi selepas ini

TQ sekali lagi

:D