08 October 2008

Aidulfitri 2008


Saya dan isteri saya sudah tidak mempunyai orang tua kerana mereka sudah meninggal dunia. Tahun ini kami merancang untuk meraikan Hari Raya Aidulfitri di rumah kami di Apartmen Selasih, Damansara Damai bersama-sama kakak tunggal saya.

Namun pada saat akhir dia telah mengubah fikiran dan balik ke kampung untuk beraya di sana. Saya tidak sempat bertemu dengan dia kerana semasa saya menghubunginya, kakak saya sudah dalam perjalanan pulang.

Buat pertama kali saya dengan isteri dan anak-anak saya menyambut kedatangan Hari Raya Aidul Fitri di sini. Kami tidak banyak membeli kueh raya kerana pada setiap tahun saya menerima banyak kueh raya dari sahabat dan organisasi saya. Namun saya ada menempah kueh khas daripada orang Pekak untuk memeriahkan suasana.

Hari pertama Hari Raya, saya dengan Ibrahim dan Idris telah pergi bersembahyang raya di Masjid Damansara Damai. Selepas itu kami ke Setapak Jaya untuk menziarah kakak isteri saya yang tidak pulang beraya. Kami menaiki van MFD yang dipinjam kerana cukai jalan Honda CRV telah tamat tempoh. Manakala Honda Accord tahun 88 telah mengalami kerosakan kotak gear dan tidak ada alatganti pada seketika itu.

Pengalaman beraya dengan van Nissan kepunyaan MFD menjadi lawak kepada anak gadis saya kerana mereka berjenaka yang kita sekeluarga memakai baju raya yang cantik tetapi menaik van buruk MFD. Sememangnya anak gadis remaja sekarang sudah pandai menilai.

Raya tahun ini adalah tidak mengembirakan kata anak-anak saya berbanding tahun lepas, kami beraya di Sg. Tiang, Kedah rumah isteri saya. Kami telah melancung bersama-sama ke Kota Bharu, Kelantan, singgah beraya di rumah Razani Ramli dan kemudian menyusuri jalan pantai ke Kuala Terengganu. Kami menginap di Hotel Seri Malaysia di sana dan menyambung jalan pantai ke Kuantan. Ada banyak pemandangan yang indah di sepanjang perjalanan dan kami berhenti di mana-mana pantai yang mempunyai pemandangan yang menarik sehingga tiba di Kuantan.

Bersama-sama keluarga melancung merupakan quality time bagi saya kerana dapat mengeratkan hubungan kami dan dapat berkomunikasi membincangkan banyak perkara.
Kesibukan saya menyebabkan saya kurang berkomunikasi dengan anak saya, adakalanya saya pulang larut malam dan anak saya sudah tidur serta terlepas untuk makan malam bersama-sama. Ini adalah tidak baik dan saya tetap cuba untuk mempunyai quality time dengan keluarga saya.

No comments: