29 October 2008

Satu Bahasa Satu Bangsa

1. Saya membaca berita isu politik semasa dan berasa sedih, keciwa serta marah. Saya amat mencintai negara saya dan bangga sebagai bangsa Malaysia. Saya mempunyai ramai kawan dari berbilang keturunan dan kami berkawan, belajar, makan bersama, lawat-melawati sesama kita, tidur di rumah mereka tanpa memikirkan perkara yang negatif. Kami juga kahwin interracial.

2. Sekarang timbul perkataan baru iaitu racist atau perkauman. Dalam akhbar, media letronik, internet orang Cina menuduh orang Melayu racist, orang Melayu menuduh orang Cina racist. Mereka berjuang untuk mempertahankan kemahuan mereka.

3. Orang Cina melalui MCA dan DAP memperjuangkan bahasa Cina, sekolah Cina, tulisan Cina di papan tanda jalan, pihak Melayu pula pertahankan Bahasa Melayu seperti dalam Perlembagaan Persekutuan. Orang India pula dengan bahasa mereka.

4. Hal ini tak baik, ianya bukan mencapai matlamat pengintergrasian seperti yang di canangkan oleh kerajaan. Isu ini menimbulkan semangat perkauman, pecah-belah dan akan merosakkan agenda negara kita.

5. Bagi kita Orang Pekak, kita bersyukur tidak terkena dengan semangat racist. Kita semua orang Pekak Melayu, Cina, India dan lain-lain menggunakan satu bahasa sahaja iaitu Bahasa Isyarat Malaysia. Tiada bahasa isyarat Cina, tiada bahasa isyarat India kecuali Bahasa Isyarat Malaysia.

6. Orang Pekak Cina tak tahu membaca dan menulis bahasa Cina dan juga orang Pekak India tak tahu membaca dan menulis bahasa mereka. Bahasa Isyarat Malaysia ialah bahasa pertama mereka dan Bahasa Melayu dan English sebagai bahasa kedua.

7. Bahasa pertama tersebut menyatukan kita. Kita menjadi satu bangsa Malaysia yang bersatu.

8. Kepada orang bukan Pekak yang bagitu lantang mahukan kita menguasai bahasa mereka iatu bahasa verbal, apakah faedahnya jika semua kaum itu bergaduh sesama sendiri. Akan majukah kita?

9. Kita amat bernasib baik kerana tidak terjebak dengan perkara bodoh itu.

No comments: