02 September 2010

Masalah Sosial Wanita Pekak

Saya terkejut dengan laporan mengenai masalah sosial yang melanda wanita Pekak di negara ini.

Di antara laporan ialah terdapatnya rakaman video telefon bimbit mempaparkan aksi panas wanita Pekak dengan pasangannya tanpa segan silu. Hal ini telah lama berlaku dengan banyak tetapi saya baru menerimanya.

Laporan berikutnya ialah peningkatan jumlah penceraian di kalangan orang Pekak. Kebanyakan kes adalah permohonan daripada wanita Pekak yang menfail untuk bercerai atas sebab campur tangan keluarga, tidak mendapat nafkah atau masalah lain-lain.

Wanita Pekak yang bercerai tersebut tidak berfikir panjang dan membuat keputusan yang bijak kerana mereka masih mempunyai anak yang kecil. Anak kecil tersebut akan menjadi mangsa dan bakal menghadapi trauma kerana hidup tanpa kasih dan sayang ibu atau bapa.

Majoriti penceraian adalah dikalangan orang Melayu dan juga ada kes di kalangan orang Pekak Cina. Yang mengejutkan mereka yang bakal bercerai sudah mempunyai 'back up' iaitu mempunyai pasangan masing-masing.

Kesimpulannya permasalah tersebut adalah berkaitan dengan cetek ugama di kalangan orang Pekak. Oleh itu, program ugama yang sedia ada perlu dikaji semula dan memulakan dari asas. Maksud saya bukannya terus mengajar agama, menghukum, menakutkan dengan dosa dan azab neraka kerana ianya tidak memberikan kesan. Tetapi kita hendaklah mulakan dengan menerangkan apa itu agama dan mengapa kita mesti mempunyai agama, menerangkan apakah itu tuhan dengan memberikan contoh kejadian yang dicipta oleh tuhan supaya mereka akan faham dan mempercayai kewujudan tuhan.

Janganlah terlalu abstrak dalam menyampaikan ajaran agama kerana orang Pekak yang lemah bahasanya akan kurang memahami atau lambat menangkap apakan yang cuba di sampaikan.

Perkara ini adalah tiada kaitan dengan orang pekak lembab berfikir, tak adil untuk menjatuhkan hukuman kepada golongan ini kerana sebenarnya mereka ini tiada mempunyai asas bahasa yang kukuh kerana tiada usaha di buat seawalnya. Apabila tiada bahasa yang kukuh ianya menyukarkan komunikasi dalam bentuk bahasa isyarat atau bahasa pertuturan. Tidak hairan orang Pekak juga lemah dalam berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat.

Orang Pekak memang ketertinggalan dalam mendapat bimbingan agama. Sejak lahir hingga masuk sekolah, tiada program pendidikan agama peringkat awal seperti KAFA untuk anak Pekak kita. Malahan tiada usaha memberikan bimbingan agama di rumah kerana ibubapa yang melahirkan anak Pekak sendiri tidak mengambil berat kepentingan komunikasi menggunakan bahasa isyarat untuk mengajar anak sendiri akan agama.

Adalah lumrah ibubapa akan menyerahkan bulat-bulat anak mereka untuk dibimbing oleh guru agama di sekolah-sekolah, sekiranya berlaku masalah sosial tersebut seperti diatas menunjukkan orang Pekak gagal memahami ajaran agama dan mempunyai hubung kait dengan kemahiran berbahasa isyarat guru agama tersebut serta kurikulumnya.

Tidak dinafikan ketiadaan ajaran agama telah membentuk penyakit peringkat awal kanak-kanak Pekak dan mula membiak di sekolah rendah dan terus menjadi kritikal apabila memasuki sekolah menengah yang mana alam remaja di habiskan di situ. Ianya akan menjadi kronik seperti yang terdapat sekarang.

Juga faktor sekeliling yang mana masyarakat kita secara tidak sedari telah membina tembok Yahudi yang kejam memisah rakyat Palestin yang tidak berdosa iaitu menyekat orang Pekak mendapatkan bimbingan agama setiap hari setiap saat; sebagai contoh rancangan keagamaan yang di siarkan di TV memberikan pengajaran, bimbingan dan kesedaran tetapi tidak dapat diikuti oleh orang Pekak.

Saya pernah menonton rancangan talk show TV berkaitan dengan rumah tangga dan perhubungan suami isteri dengan bantuan penterjemahan jurubahasa isyarat, rancangan tersebut adalah sangat menarik dan berguna. Lagipun soaljawab adalah secara santai yang mudah di fahami oleh orang Pekak. Alangkah baiknya rancangan tersebut dimasukkan sarikata atau sisipan bahasa isyarat supaya dapat dihayati oleh penonton Pekak.

Wanita Pekak yang bersuami ramai tidak bekerja kerana menguruskan rumah dan mempunyai banyak peluang untuk memperbaiki diri melalui menonton rancangan tersebut. Kalau tidak berbuat sesuatu akan menyebabkan situasi akan bertambah parah.

Apakah tindakan yang perlu dilakukan bagi mengurangkan masalah sosial di kalangan wanita Pekak?

No comments: