30 August 2010

MERDEKA

Esok kita menyambut hari kemerdekaan negara kita yang tercinta. MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

53 tahun Malaysia merdeka dan membebaskan diri dari penjajah. Tahukah anda semasa kita di jajah hasil mahsyul dari negara kita yang kaya telah di ragut untuk membina empayar mereka, berapa kerat yang kita dapat? Ketidak adilan berlaku. Tahukah anda semasa kita di jajah kita terpaksa tunduk kepada orang asing yang memandang rendah kepada kita. Penindasan berlaku.

Hari ini, rakyat Malaysia yang Merdeka telah membuktikan bahawa kita mampu membangunkan negara mengikut acuan sendiri. Kita berjaya mencipta kemakmuran dan kekayaan yang dikongsi dengan semua, sehingga nama Malaysia gah di arena antarabangsa.

OKU juga menikmati kemerdekaan, kita mendapat pendidikan tanpa halangan, pekerjaan yang tersedia mengikut kelayakan membolehkan kita membina keluarga bahagia dan mempunyai hartabenda. Perkhidmatan dan bantuan datang mencurah. Syukur alhamdullilah.

Apakah orang Pekak faham erti merdeka?

Merdekakah kita jikalau bahasa kita yang sudah diiktiraf sebagai bahasa rasmi dalam Akta OKU 2008 masih tidak di terima sepenuhnya?

Merdekakah kita jika masih ada orang memperlekehkan bahasa kita?

Merdekakah kita jika masih ada para pencacai pekak yang memperhambakan diri kepada orang bukan pekak yang tidak menyokong perjuangan orang pekak sendiri?

Merdeka bukan sekadar sebuah jeritan.

No comments: