02 July 2009

One Deaf One Malaysia

1. Kerajaan di bawah pimpinan DSNajib telah memperkenalkan 1Malaysia. Hampir serupa dengan slogan kita One Deaf One Community tetapi untuk mencapai kedua-dua matlamat tersebut adalah masih jauh lagi.

2. Kita perlu bekerja lebih kuat dan bersama-sama dalam satu pasukan. Kita patut meninggalkan perkara yang remeh kerana ianya akan menggagalkan perjuangan kita. Saban hari mendapat berita iaitu ada persatuan pekak di jatuhkan denda, ada persatuan pekak yang tak menghantar laporan tahunan dan diletakkan sebagai persatuan yang tak berfungsi, ada juga persatuan yang menolak persatuan perpaduan dan juga ada pula yang hilang ke'pekak'annya sebab di tadbir oleh orang bukan Pekak di belakang.

3. Perkara tersebut akan menunjukkan komuniti kita belum kuat dan menyukarkan untuk mendapatkan agihan 1Malaysia seperti yang dilaungkan oleh DSNajib.

4. Sekarang tiba masa kita perjuangkan kekuatan komuniti kita : jika kita mahu menjadi satu masyarakat yang kuat; kita perlukan barisan orang pekak yang berjaya dalam bidang pendidikan. Ini adalah kerana sesuatu negara yang berjaya adalah disebabkan rakyatnya yang menguasai ilmu. Kalau tak menguasai ilmu, negara tersebut akan menjadi lemah dan tak terurus.

5. Pendidikan orang Pekak mulai menuju kepada keruntuhan kerana pencapaian akademik yang menyayukan setiap tahun. Tiada tindakan dibuat kecuali menyalahkan pelajar pekak yang tak tahu menulis dengan betul walhal sistem yang digunakan oleh pihak tersebut adalah masih sama 30 tahun yang lalu. Hal ini menyebabkan komuniti kita lemah.

6. Kekurangan ilmu pada orang Pekak juga menyebabkan kita gagal menguruskan persatuan dengan baik. Pemimpin tak tahu berpidato, pemimpin tak tahu membuat laporan atau menulis minit mesyuarat, pemimpin tak tahu membuat keputusan dan macam-macam lagi.

7. Perkara ini akan mendedahkan kita kepada penipuan, penindasan oleh orang yang berilmu. Ada juga pemimpin Pekak yang berilmu yang kita harapkan tetapi lain yang kita dapat kerana komuniti kita tidak tahu apakah fungsi persatuan dan kepemimpinan.

8. Oleh kerana kita tak tahu berpersatuan juga menyebabkan suara dan keperluan kita tidak sampai kepada pihak yang sepatutnyan sebab kita sibuk dengan perkara yang remeh temeh.

9. Perkara tersebut akan menyebabkan kita ketertinggalan dalam mendapat agihan 1Malaysia.

1 comment:

anakmami said...

Kalo pemimpin sendiri xbetul jgn harap orang lain nak ikut. Jadi hope pemimpin2 OP cermin diri sendiri dulu baru boleh buat "ONE DEAF ONE MALAYSIA"