10 July 2009

PPSMI di mansuhkan : Kerugian Untuk Kita?

1. Akhirnya PPSMI di mansuhkan pada tahun 2012. Terdapatnya banyak pro dan kontra mengenai PPSMI, banyak pihak mempertikaikannya tetapi bagi saya yang rugi adalah kita termasuk komuniti orang Pekak.

2. Melalui pengalaman saya menerajui MFD, tidak dinafikan bahawa penguasaan English adalah kunci kepada kejayaan besar di MFD.

3. Ramai yang bertanya saya apakah saya tahu English? Sebenarnya saya bersekolah aliran English di ACS Sitiawan dan saya menduduki MCE pada tahun 1975, semua matapelajaran peperiksaan ialah dalam English kecuali Bahasa Melayu, Sastera Melayu dan Agama.

4. Melalui aliran tersebut telah membantu saya menguasai English dan saya mampu pergi jauh dalam dunia NGO kerana ramai orang NGO yang saya temui adalah English speaking dan kami selalu berbincang, bertukar fikiran untuk mempertingkatkan organisi kami dalam English.

5. Dengan adanya penguasaan English saya juga mampu melibatkan diri dalam aktiviti antarabangsa sehingga saya pernah dilantik sebagai Panel of Expert UN Standard Rules in Equalization of Opportunities for People With Disabilities dan juga pernah dilantik sebagai President Commission for Developing Countries, World Federation of the Deaf.

6. Majoriti mesyuarat, komunikasi dan dokumen antarabangsa seperti UN Convention, Biwako Framework of Action, Salamanca Framework dan lain-lain dokumen yang berkaitan dengan hak asasi OKU yang di gunakan oleh NGO OKU adalah dalam English. Pemimpin OKU seperti Ivan Ho (mentor saya), Prof Dr. Ismail Salleh, Godfrey Ooi, Mah Hassan, Naziaty, Christine Lee, Harvinder Kaur, Anthony Arioka dan sebagainya mempunyai penguasaan bahasa yang baik dan berjaya membawa organisasi mereka ke puncak kejayaan.

7. Untuk mendapatkan sokongan kewangan daripada syarikat besar juga adalah dalam English. Ini adalah kerana CEO, pegawai CSR, tokoh korporat dan sebagainya sekarang adalah dari luar negara dan menggunakan English.

8. Oleh itu untuk menguasai English hendaklah bermula awal, tenaga pengajarnya hendaklah betul-betul berkelayakan seperti guru-guru saya di ACS Sitiwaan tahun 70an dahulu. Mereka berkomunikasi, bercerita, bergurau dalam English sebelum mengajar kami subjek mereka dan hasilnya ramai berjaya dalam hidup.....

No comments: