28 July 2009

Mesyuarat Bersama Gallaudet University dan USM


1. Saya berada di Pulau Pinang sejak hari Ahad 26 Julai kerana dijemput oleh Gallaudet University untuk bermesyuarat dengan pihak USM.

2. Gallaudet University dalam proses untuk mengembangkan sayapnya luar Amerika Syarikat. Mereka telah membuat penyelidikan berapa buah negara seperti China, Hong Kong, Vietnam dan India untuk mencari tempat yang sesuai dalam usaha untuk membuka peluang kepada orang Pekak mengikuti pengajian tinggi.

3. Wakil mereka di ketuai oleh Dr. Jay Innes seorang Pekak yang bertugas sebagai Dekan di University tersebut dan Dr. Asian Mason, Pengarah Bahagian Outreach.

4. Mesyuarat dilangsung pada jam 2:00 petang pada 27 Julai di Bilik Mesyuarat Chancellory, USM dan di pengerusikan oleh Prof Lim Koon Ong. Turut hadir ialah para pegawai tinggi USM, wakil JPN, FSD, Datuk Saleena dan Lucy Lim jurubahasa bebas.

5. Dr. Jay menekan untuk menwujudkan kollaborasi antara dua universiti tersebut hendaklah melibatkan juga organisasi kebangsaan orang Pekak iaitu MFD. Pihak saya terkejut dengan pengumuman tersebut dan ianya adalah sangat tepat kerana MFD memahami keperluan komuniti orang Pekak.

6. Pihak USM tidak beberapa mengenali MFD dan saya telah mengambil kesempatan untuk menerangkan MFD sebagai organisasi terbesar orang Pekak di negara ini serta projek-projek yang dilaksanakan.

7. Banyak perkara yang kami bincangkan di mesyuarat tersebut iaitu berkaitan dengan jurubahasa isyarat, BIM, program intervensi awal, pendidikan guru yang mana pihak Gallaudet Universiti telah menunjukkan kesediaan untuk mengeksportkan kepakaran kerana mereka sudah lama dalam bidang tersebut. Pihak USM telah menunjukkan kesungguhan untuk menawarkan diri dalam projek ini dan wakil Gallaudet University akan memaklumkan kepada pihak atasan mereka untuk membuat keputusan akhir.

8. Mesyuarat pusingan kedua akan di adakan pada 29hb Julai di MFD dan akan dihadiri oleh wakil MOHE, MOE, JKMM, MOH dan Ahli Majlis MFD. Saya akan berusaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hub pendidikan tinggi bagi orang Pekak di rantau ini. Insyallah. Marilah kita bersama-sama berdoa.

No comments: