06 March 2011

Seminar Kesihatan Mental 2011

Melalui jemputan daripada Pusat Pertuturan Kiu saya telah hadir ke seminar tersebut diatas hari ini bertempat di Kompleks Sukan Kuala Lumpur, Kg. Pandan.

Kesihatan Mental adalah satu yang baru bagi orang kita, ianya berkaitan dengan tekanan yang kita hadapi seharian.

Sebagai contoh, ibubapa yang mempunyai anak Pekak berasa tertekan kerana tiada informasi yang terbaik untuk menangani anak Pekak mereka, di tambah kesukaran untuk berkomunikasi dengan anak serta ketiadaan perkhidmatan yang bersesuaian di negara ini. Apabila tertekan dan tiada tindakan yang diambil boleh menyebabkan seseorang itu sakit jiwa kata orang Melayu, kemurungan atau bahasa yang sesuai di abad ini iaitu 'mental health' atau kesihatan mental.

Tetapi di negara kita, tidak ramai ibubapa yang mempunyai anak Pekak mengalami kemurungan atau kesihatan mental. Ini adalah kerana kerajaan Malaysia amat bermurah hati menyediakan prasarana yang terbaik, memberikan elaun, peruntukan dan sebaginya kepada anak OKU menyebabkan segelintir ibubapa  lebih cenderung melepaskan tanggungjawab kepada pihak lain, iaitu guru, sekolah khas dan sebagainya.

Namun ada juga ibubapa tidak terlalu bergantung kepada kerajaan dan berusaha sendiri. Dua orang ibubapa menjadi panelis di seminar tersebut telah berkongsi pengalaman membimbing anak mereka sehingga berjaya. Mereka menerima hakikat anak mereka tidak dapat mendengar dan tidak malu menerima perkataan Pekak.

Panelis juga memberitahu para peserta beliau membimbing anaknya dengan menggunakan bahasa isyarat sebagai bahasa pertama dan diikuti kaedah Total Communication untuk menguasai Bahasa Melayu melalui pertuturan kiu dan speech theraphy.

Manakala panelis seorang lagi yang bukan dari keluarga Melayu telah berkorban menepikan bahasa ibunda mereka dan menggunakan Bahasa Melayu untuk berkomunikasi dengan anak mereka seharian.

Luahan ibubapa tadi secara amat jelas adalah bertentangan dengan pendapat ahli profesional dan akademik. Dua perkara yang saya bangkitkan di sini iaitu PERTAMA siapakah mereka yang mempunya hak untuk menetapkan label 'masalah pendengaran' sebagai ganti Pekak?

KEDUA apakah kebenaran ahli akademik menegaskan penggunaan KTBM akan membantu murid Pekak menguasai Bahasa Melayu.

Juga kedua ibubapa tidak terpengaruh dengan propaganda 'anak pekak akan mempunyai masa depan yang gelap' dengan membuat keputusan singkat dengan melaksanakan implan koklear. Saya juga terkejut kerana panelis tidak menghantar anak Pekaknya ke sekolah khas. Tanpa kedua perkara tersebut telah membuktikan anak mereka tetap berjaya dalam akademik dan sedang menuntut di IPTA.

No comments: