15 March 2011

Antara amanah dan pandang rendah.

1. Ada orang tidak beberapa suka apabila saya  memulakan atau kata orang Melayu "membuka mulut" membangkitkan isu berkaitan dengan pendidikan orang pekak. 

2. Apa yang saya sampaikan kepada pihak berkaitan bukan dari buah fikiran saya sendiri atau syok sendiri atau mahu tunjuk pandai sendiri. Sebenarnya isu yang dibangkitkan adalah datang daripada pemimpin orang Pekak dari persatuan negeri yang menjadi ahli gabungan MFD.

3. Para pemimpin persatuan tersebut mempunyai pengalaman yang sama dalam cabaran membangunkan komuniti orang pekak selari dengan wawasan negara. Kegagalan akademik merupakan isu kerana ianya menjejaskan pembangunan sosio-ekonomi kumpulan ini.

4. Para pemimpin Pekak sedar apabila dilantik oleh orang Pekak akan menjadi satu amanah untuk membela dan mempertahankan hak komuniti mereka.  Amanah itu besar ertinya dan akan di adili semasa hidup atau selepas mati. Oleh itu atas dasar tanggungjawab, pemimpin Pekak sepakat membawa isu tersebut ke mesyuarat peringkat Ahli Majlis MFD dan saya sebagai Presiden telah diberikan amanah untuk memanjangkan isu tersebut kepada kementerian berkenan.

5. Saya tidak akan membangkitkan isu mengikut apa yang terlintas di fikiran saya atau kata orang Melayu "cakap ikut sedap mulut", apa yang saya utarakan adalah mengikut fakta dan bukti yang jelas sebab saya tahu akibatnya jika salah cakap kerana negara kita mempunyai undang-undang. Saya tahu apa yang saya mahu sampaikan dan saya sedar had kemampuan saya. Filem Zombie Kg Pisang pun ada kata "oleh sebab saya tak ada SPM....."

6. Malangnya ada orang bijak pandai berkata pengalaman saya banyak tetapi tak setaraf dengan memegang ijazah sebab belajar untuk ijazah itu kena membuat kajian ilmiah, mengambil fakta dari buku ilmu yang sejengkal tebalnya.

7. Dunia sudah berubah, pepatah orang Melayu "ikut resmi padi makin berisi makin tunduk" dah tak laku, betapa hebatnya IPTA yang dibanggakan olehnya yang berjaya mengajar pelajarnya bersikap bongkak, takbur dan sombong.

Berita untuk komuniti kita, bilakah kita juga akan di berikan perhatian? (Klik disini)

No comments: