07 July 2010

Wajarkah UPSR dan PMR di mansuhkan?

YAB Menteri Pelajaran telah mencadangkan supaya UPSR dan PMR di mansuhkan. Setuju atau tidak?

Pada pendapat saya, pemansuhan tersebut akan menyebabkan situasi menjadi parah kerana pelajar Pekak tidak akan mengambil berat dalam pelajaran kerana tiada peperiksaan untuk mereka. Kita sedia tahu, saban tahun keputusan UPSR dan PMR calon Pekak adalah masih belum memuaskan walaupun banyak usaha telah dibuat oleh pihak sekolah untuk membimbing mereka.

MFD pernah dijemput oleh sekolah khas untuk memberikan motivasi serta membimbing pelajar Pekak untuk menghadapi UPSR kerana pelajar Pekak tidak serius belajar atau tidak memahami apa yang di ajar dan menjadi faktor utama kegagalan pelajar Pekak dalam pencapaian akademik.

Melalui program yang dijemput oleh sekolah, MFD telah berjaya menanam kepentingan pendidikan dan membimbingi mereka keluar daripada Sindrom E. (Sindrom E ialah pelajar Pekak mendapat keputusan E dalam banyak subjek di peperiksaan awam pada tahun 80 - 90an.)

Oleh itu pemansuhan peperiksaan tersebut akan menjadi berita yang gembira untuk mereka yang tidak mementingkan pendidikan dan untuk menutup kelemahan diri.

Yang paling saya takuti ialah guru juga tidak akan berusaha untuk mempertingkatkan kemahiran bahasa isyarat untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar Pekak sebab apabila tiada peperiksaan bermakna tiada kayu pengukur kemahiran mengajar mereka.

Saya telah menulis kepada Tan Sri Ketua Pengarah mengenai pendapat saya dan untuk pembaca blog saya ambil dari keratan akhbar Utusan Malaysia :

Sementara itu, orang ramai yang mahu mengemukakan pandangan boleh berbuat demikian dengan menghubungi khidmat pelanggan Kementerian Pelajaran di alamat kpkpm@moe.gov.my atau alimuddin.dom@moe.gov.my.

No comments: