09 July 2010

Kemahiran kerja atau bahasa?

Semasa saya hadir ke mesyuarat penubuhan persatuan ibubapa dan penjaga anak Pekak di Johor Bahru pada Ahad yang lepas, ada seorang bapa menanya saya sekiranya anak Pekaknya tidak berjaya dalam akademik, bolehkah diberikan tumpuan kepada kemahiran sahaja?

Ini merupakan soalan yang sama oleh ibubapa yang mengambil berat akan masa hadapan anak Pekak mereka.

Jawapan saya ialah, walaupun seseorang anak Pekak itu mempunyai kemahiran yang tinggi namun apabila berada di tempat kerja, komunikasi adalah sangat penting.

Bukan semua majikan boleh berisyarat, bukan semua penyelia atau ketua jabatan minat untuk berisyarat; arahan kerja adalah dalam bentuk bertulis dan juga pekeliling kerja.

Oleh itu anak Pekak perlu menguasai bahasa kedua iaitu Bahasa Melayu atau English supaya mampu bersaing di mana-mana sahaja.

Tip untuk membantu minat membaca di kalangan anak Pekak:

Untuk membantu anak Pekak menguasai bahasa, hendaklah bermula awal umur. Beli buku yang sesuai untuk anak Pekak mengikut umur, bimbing dan menerangkan apa yang dibaca.

Menerangkan apa yang dibaca ialah melalui isyarat dan ibubapa perlu mempelajarinya.

Biasanya jika tidak faham apa yang dibaca akan membuat anak Pekak tersebut hilang minat untuk membaca.

Jika kita berjaya membimbing anak Pekak asas membaca, lama kelamaan anak Pekak tersebut akan mampu membaca secara berdikari. Jangan lupa ibubapa juga menjadi contoh dalam menanam minat membaca di kalangan anak Pekak.

Setelah mampu membaca sendiri kemudian galakkan anak Pekak menulis, berikan sebuah diari peribadi untuk mencatat apa yang berlaku seharian.

Belikan postcard atau kad ucapan dan galakkan anak Pekak menghantarnya kepada saudara mara atau sahabat atau guru.

Dengan cara membaca dan menulis akan membantu anak Pekak menguasai bahasa.

(Tips ini diperolehi melalui soal selidik 5 orang pelajar Gallaudet University, USA yang membuat latihan industri di MFD.)

No comments: