06 October 2017

Sekejab Dengan Pemandu UBER Pekak

Lee ialah sahabat lama saya. Kita lama tak berjumpa kerana kesibukan tugas. Takdir telah menemukan kita dan terus pergi pekena teh kat warong berdekatan.

Kita berbicara kisah lalu dan dia menceritakan bahawa sudah menjadi pemandu UBER selama 2 tahun. Dengan menggunakan Perodua Myvi dia bekerja sepenuh masa dan pendapatannya adalah lebih dari apa yang dia dapat semasa kerja di syarikat.
Saya mengorek cerita apakah cabarannya sebagai pemandu UBER Pekak.
Jawapannya adalah positif. Perlu kerja kuat, dedikasi dan bersabar. Hujan, panas, jem dan sebagainya perlu dilalui dengan sabar. Mencari rezeki bukannya senang katanya.
Ada orang panik bila mengetahui anda pemandu Pekak? Tanya saya.
Jawapannya tidak, sistem e-hailing UBER ada memaklumkan bahawa pemandu itu Pekak.
Komunikasi macamana? SMS dengan klien. Anda mesti menguasai BM dan English supaya tidak menjadi miscommunication.
Cabaran yang paling sukar? 2 kali membawa klien buta. Nak beritahu bahawa saya pemandu pekak tapi dia tak nampak bahasa isyarat saya. Nak tulis dia tak nampak tulisan saya. Jadi saya hantar dia sahaja ke lokasi yang diminta dan sampai di lokasi saya minta orang awam bantu menanya apakah lokasi itu betul? Phuuhhh..
Untuk mengambil orang buta pun masalah. Dah nampak dia tapi macamana nak panggil dia masuk kereta? Nak tanya, saya tak boleh bercakap. Jadi saya terus tepuk bahu dan pimpin masuk kereta. Nasib baik tak kena pukul dengan tongkat putih kerana mungkin tersalah orang... ingat saya nak culik dia... hahahaha.. cerita Lee.
Nasib baik saya sudah biasa dengan OKU dan tahu cara membantu mereka melalui program DRST - Disabled Related Service Training.
Untuk berkomunikasi dengan orang buta senang sahaja, sms atau whatsapp kepada orang buta guna smart phone or stupid phone. Mobile phone memang ada aplikasi teks ke voice dan orang buta juga boleh menulis mesej kerana dalam aplikasi itu juga ada voice to teks.
Senang bukan? Saya juga berpengalaman share room dengan orang buta dan kami berkomunikasi sambil bergurau melalui whatsapp.
Terima kasih kepada teknologi.
Nak cjadi pemandu UBER atau GRAB? Tiada halangan untuk anda untuk menambah pendapatan anda.

No comments: