11 September 2016



Rentetan filem PEKAK, telah menjadikan perkataan pekak popular. Banyak dibicarakan dimedan sosial secara positif dan negatif.

Mengikut kamus DBP edisi sebelum 2008, pekak membawa erti tidak boleh mendengar dengan baik atau tidak boleh mendengar langsung. Erti tersebut jika menurut pandangan perubatan ia merangkum kepada kumpulan mempunyai pendengaran tahap moderate dan bagi tidak mendengar langsung ialah kumpulan dari serve ke profound.

Manakala dari segi pandangan sosial maksud yang diterangkan oleh DBP ialah 2 kumpulan iaitu kurang pendengaran dan pekak.

Namun edisi DBP terbaharu telah menambah maksud iaitu kumpulan yang tidak mahu mendengar atau degil.

Oleh itu pihak DBP terlebih dahulu menginaya kumpulan orang pekak dan mempengaruhi masyarakat sekeliling untuk melabelkan pekak sebagai satu yang negatif.

Hasilnya masyarakat tersebut termasuk para pemimpin politik tanpa rasa bersalah dengan emosi serta cetek akal menggunakan pekak, bisu atau buta untuk menyerang mereka yang tidak sehaluan.

Dari itu juga perkataan pekak telah menjadi popular dan lebih membawa maksud yang negatif.

Persoalannya, apakah pekak itu degil dan tak makan nasihat? Orang pekak itu sememangnya tak boleh mendengar apa yang anda tuturkan dan mereka tidak faham apa yang dituturkan. Apabila tidak faham dituturkan janganlah dichop orang pekak sebagai degil. Anda boleh membuat orang pekak faham jika berkomunikasi menggunakan bahasa mereka.

Bagi Bahasa Melayu kita ada 10,000 lebih kosa kata tapi adalah tidak bertamadun kalau mengambil perkataan pekak bagi membawa maksud degil. Ada banyak perkataan boleh digunakan dan janganlah merosakkan kumpulan minoriti ini.

Bagi filem PEKAK yang diperkatakan, itu adalah realitinya. Memang ada orang Pekak menjadi penagih dan pengedar dadah.

Mengapa berlaku? Masyarakat sekelilinglah yang menconteng corak hidup mereka samaada  baik atau buruk.

Sepatutnya pihak produksi filem dan penulis skrip mendapatkan pandangan dari tuan punya badan supaya dapat mengelakkan kontroversi.

Juga kepada para pembikin filem, sepatutnya memberikan kepada orang pekak membawa watak dan bukan menggunakan orang bukan pekak melakunkan watak itu.

2 comments:

Unknown said...

salam encik. saya nak tau lebih lanjut tentang diploma bahasa isyarat

Unknown said...

salam encik. saya nak tau lebih lanjut tentang diploma bahasa isyarat