14 February 2012

Whitney Houston

Saya menerima berita kematian Whitney Houston melalui SMS dari teman rapat saya.

Membuka Facebook ada 3 dan 4 orang Pekak kenalan saya menghebahkan kematiannya di dinding Facebook. Saya tidak tahu apa yang menyebab mereka menyukai Whitney kerana sebagai orang Pekak kita tidak dapat mendengar suaranya.

Bagi saya, saya mengenali Whitney pada tahun awal 90an semasa menonton VCD sewa di Costa Mesa, California; video bertajuk Bodyguard lakunan bersama Kevin Costner. Filem terbaik yang pernah saya tontoni kerana ada sisipan closed caption (sarikata) dalam Bahasa Inggeris. Melalui closed caption, saya dapat menghayati filem tersebut termasuk lagunya yang menceritakan seorang artis berkulit hitam terkenal, kaya dan cantik bercinta dengan seorang bodyguard berkulit putih yang miskin.

Saya jatuh cinta melihat cara Whitney membawa lagu, emosi, iras muka, cara dia menarik suara membawa lagu membuatkan perasaan saya 'mendengar' lagu tersebut. Lagu itu hanya satu lagu yang saya mencintanya kerana lirik yang mudah penuh makna, tiada lagu lain yang dapat menambat hati saya.

Tetapi sekarang dia sudah tiada; meninggalkan kenangan .....

Bitter sweet memories
That is all I 'm taking with me
So goodbye, Please do not cry

We both know I'm what you, you need know
and I will always love you......


(Filem Bodyguard)

Lirik lagu tersebut bersesuaian dengan kepergiannya, sebab Allah sudah berjanji dengan kita iaitu Allah akan mengambil nyawa insan yang di ciptanya kembali. Oleh itu jangan lah menangis kepergiannya. Dan kita akan mengingati, merindu dan menyayanginya.

Terima kasih Whitney Houtson yang membuat dunia ini ceria melalui lagu mu...



No comments: