02 February 2012

Memperkasakan Orang Pekak Melalui ICT

Orang Pekak adalah tidak ketertinggalan dalam pembangunan dan perubahan masa. 

Saya masih ingat, 20 tahun dulu saya mengenali ramai kawan Pekak yang tidak mampu memiliki gadget ICT  kerana ianya adalah satu 'kemewahan' dan hanya untuk orang yang pandai menulis dan membaca sahaja; mereka phobia kepada ICT tetapi sekarang adalah lain.

Rata-rata kawan Pekak lama yang saja jumpa akan meminta no telefon bimbit saya bagi meneruskan perhubungan komunikasi dan meminta add Facebook, ada juga meminta ID YM, MSN, ooVoo, skype atau Camfrog. Ada juga yang meminta alamat BBM, mencadang saya menggunakan WhatsApp dan sebagainya.

Mereka mempunyai telefon bimbit terkini seperti Samsung Galaxy Tab, Note, SII, iPhone, iPad, BlackBerry dan sebagainya.

Sahlah mereka telah mempunyai kehidupan yang baik kerana mampu untuk berFacebook dan menjadi pembayar cukai serta menyumbangkan kepada kekayaan telcos (syarikat telekomunikasi) di negara kita.

Penubuhan PUSKOM di seluruh negara oleh MFD juga membantu membimbing orang Pekak dari luarbandar mempelajari ICT. Tanpa mengira umur mereka tidak berasa malu untuk mempelajari cara melayari internet, membuka akaun Facebook kerana mereka teruja melihat anak mereka dan rakan mereka juga yang mempunyai akaun Facebook.

Facebook membantu orang Pekak dalam literasi kerana untuk berFacebook orang Pekak mesti membaca, menulis arahan. Setiap hari membuka Facebook, mereka berpeluang mengenal perkataan baru dan menaip perkataan baru di Wall atau Inbox atau Message. Dari itu membawa kepada peningkatan literasi di kalangan orang Pekak.

Terima kasih ICT. Terima kasih Facebook.


No comments: