11 October 2010

Memartabatkan Bahasa Isyarat - Satu Kejayaan

Saya pernah menulis mengenai memartabatkan bahasa isyarat di blog saya pada 6hb April 2010 (klik di sini) dan berkongsi maklumat mengenai ICED - Inernational Conference on Education for the Deaf yang akan berlangsung di Vancouver, Canada.

Untuk pengetahuan semua, pada tahun 1880 persidangan antarabangsa telah berlangsung di Milan Itali untuk membincangkan pendidikan untuk orang pekak.

Persidangan tersebut telah meluluskan resolusi yang menjejaskan pendidikan dan kehidupan orang pekak di seluruh dunia. Diantara Resolisi tersebut ialah :

- Membuang (remove) penggunaan bahasa isyarat daripada program pendidikan di seluruh dunia.
- Mengeluarkan orang pekak dalam melibatkan diri membuat polisi, perancangan
- Mencegah orang pekak dari melibatkan diri dalam membuat keputusan peringkat kerajaan, menyekat peluang pendidikan dan pekerjaan.

Hasil dari ICED berlangsung pada 18 - 22hb Julai 2010 iaitu selepas 130 tahun peristiwa hitam di Milan, akhirnya pada pendidik dan ahli akademik seluruh dunia bersetuju dengan penggunaan bahasa isyarat dalam pendidikan orang Pekak dan berasa kesal serta menolak resolusi Milan tersebut. Sejarah hitam tersebut perlu diingati dan dijadikan iktibar kepada semua serta menwajibkan semua program pendidikan menerima dan menghormati semua bentuk bahasa dan komunikasi. Baca di sini - sila klik.

Informasi resolusi tersebut dalam isyarat antarabangsa (bukan bahasa isyarat antarabangsa) juga boleh di dapati dari Vimeo (klik di sini)

Harap semua pejuang bahasa isyarat, para pembuat polisi dan sesiapa yang melibatkan diri dalam dunia Pekak, sila meneliti informasi tersebut dan jadikan rujukan perjuangan anda.

No comments: