19 October 2010

Bajet 2011 : Dana Pencen Swasta

Saya amat menyambut baik akan pengumuman YAB Perdana Menteri Malaysia juga Menteri Kewangan mengenai pelaksanaan Dana Pencen Swasta pada tahun depan dalam usaha menjaga kebajikan rakyat seiring mencapai ekonomi berpendapatan tinggi. Dana itu akan memberi manfaat kepada pekerja sektor swasta dan mereka yang bekerja sendiri.

Pada masa ini, jumlah orang Pekak yang bekerja dengan kerajaan dan akan menikmati pencen selepas bersara nanti adalah tidak ramai. Majoriti orang Pekak terpaksa bekerja di bahagian swasta kerana tidak mempunyai kelulusan akademik yang ditetapkan oleh SPA/JPA.

Kumpulan ini belum di ketahui apakah cabaran hidup mereka selepas bersara wajib dan apakah pengalaman hidup mereka tanpa wang pencen. Orang bukan Pekak selepas pencen boleh meneruskan hidup dengan bekerja sebagai pegawai keselamatan, berniaga dan sebagainya tetapi bagaimana orang Pekak pula? Orang Pekak memang tak boleh kerja sebagai pengawal keselamatan.

Saya ada berjumpa dengan beberapa orang kawan Pekak yang tidak bekerja kerana sudah tua. Semasa muda mereka bekerja sebagai buruh binaan kerana tidak ada kelulusan akademik dan mendapat gaji mengikut hari, kawan saya itu menjual minyak urut dan mengambil upah mengurut orang untuk mencari sesuap nasi. Juga ada yang terpaksa mencari besi buruk atau barang lusuh untuk di jual.

Ada juga orang Pekak telah menghabiskan wang KWSP dengan membeli rumah, kereta atau barang yang mewah kerana tidak pernah memegang wang yang banyak seumur hidup. Mereka ini juga tidak menerima konsultasi mengenai penjimatan wang KWSP.

Oleh itu pengumuman YAB Perdana Menteri adalah sangat di alu-alukan, masa adalah belum terlambat untuk berbuat sesuatu.

Harap mereka yang bekerja di kerajaan sana, jangan lupa pekerja swasta kerana kerajaan mengambil cukai dari syarikat atau gaji dari pihak swasta untuk membayar gaji, elaun, pencen pekerja kerajaan dan pembangunan negara.

Jangan lupa rumah yang kita tinggal dengan selesa sekarang dan jalan yang kita lalui sama ada dengan motorsikal atau kereta adalah hasil penat lelah pekerja swasta yang sanggup berhujan panas.

Oleh itu sudah sampai masa rakyat pekerja swasta mendapat perhatian yang setimpalnya.

2 comments:

anakmami said...

Salam Datuk S,

Tak nak apply ke DANA PENCEN OKU?

About Me said...

ada banyak bantuan untuk OKU, jika OKU tua tak boleh bekerja boleh mendapat bantuan bulanan dari JKMM, juga dari Baitulmal dan paling terbaru ialah RM 100 setahun dari kerajaan PKR di Penang