09 December 2009

Hari OKU 2009

Hari Orang Kurang Upaya di raikan seluruh dunia pada 3hb Disember setiap tahun. Sambutan tersebut bertujuan untuk mempromosikan kejayaan, kebolehan dan keperluan OKU.

Tahun ini sambutan Hari OKU di adakan pada 5hb Disember 2009 bertempat di Kompleks MAB, Brickfields, Kuala Lumpur. YB Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri WKPM telah hadir untuk merasmikan serta menyampaikan anugerah. Sambutan kali ini adalah berbeza kerana dibuat di yang lapang tempat berbanding dengan tahun sebelumnya di buat di tempat tertutup seperti Times Square atau PWTC.

Saya telah mendapat maklum balas dari OKU bahawa sambutan kali ini masih belum mencapai matlamatnya kerana kumpulan sasar adalah masih kepada OKU, keluarga dan pekerja berkaitan dalam perkhidmatan OKU.

Beliau mencadangkan supaya sambutan Hari OKU di buat di tempat ramai orang awam datang contohnya di KLCC kerana dengan cara ini dapat menyampaikan kesedaran berkaitan OKU kepada orang awam.

Saya masih ingat pada tahun 98 MFD telah menganjurkan Hari Orang Pekak Antarabangsa di KLCC yang di rasmikan oleh YBhg Datuk Thurai, KSU Kempadu pada masa itu. Ramai pengunjung telah melawat ke gerai MFD termasuk belajar BIM, menonton persembahan orang Pekak, face painting dan kutipan derma.

Tahun ini Hari OKU telah menyampaikan anugerah OKU Cemerlang kepada 4 kategori kecacatan iaitu Buta, Anggota, Mental dan Pendengaran. Saya amat gembira kerana cadangan saya sejak bertahun-tahun kebelakang telah berhasil kerana saya mahu semua OKU mendapat peluang yang saksama. Ini adalah kerana anugerah Tokoh OKU yang sedia ada mempunyai syarat yang ketat dan akan menyukarkan sahabat OKU daripada kategori mental memenanginya.

Anugerah OKU Cemerlang di berikan kepada pemenang bersama trofi, sijil dan wang tunai sebanyak RM 3,000. Manakala untuk Tokoh OKU menerima wang tunai RM 10,000. Saya menerima anugerah Tokoh OKU pada tahun 2002 daripada YAB Tun Abdullah Badawi, Timbalan Perdana Menteri tetapi wang tunai pada masa itu ialah RM 800 sahaja.

Dengan adanya anugerah tersebut akan menaikkan semangat OKU supaya melibatkan diri dalam kerja pembangunan komuniti OKU peringkat negeri dan antarabangsa, berjaya dalam akademik dan mempunyai pekerjaan yang baik kerana ianya merupakan syarat penting untuk menerima anugerah tersebut.

Terdapat juga anugerah Pekerja OKU Terbaik di bawah Kementerian Sumber Manusia sempena Hari Pekerja dan juga ada lagi anugerah yang dikhaskan untuk OKU berjaya dalam pendidikan, agama dan sebagainya.

Jelas sekali negara kita tidak mengabaikan OKU dan cuba berbuat terbaik untuk mempertingkatkan taraf hidup kita supaya bersama-sama membangunkan negara.

Pemenang Anugerah OKU Cemerlang kategori pendengaran tahun ini ialah Encik Razani Ramli, Presiden Persatuan Orang Pekak Kelantan juga Timbalan Presiden MFD; beliau juga tuanpunya syarikat Razani Capital iaitu syarikat pembuatan perabot yang mengajikan pekerja OKU.

No comments: