09 June 2011

Kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih.

Saya sangat bersyukur kerana organisasi orang Pekak yang bergabung dengan MFD telah melaksanakan pelbagai usaha untuk mencapai matlamat organisasi masing-masing iaitu mempertingkatkan taraf hidup dan menyediakan perkhidmatan kepada orang Pekak. Usaha murni mereka selalunya membuahkan kejayaan dan menambahkan minat orang Pekak berpersatuan dan menjadi pemimpin.

Kesedaran sebagai pemimpin organisasi mulai menampakkan peningkatan di kalangan orang Pekak. MFD sebagai pemimpin juga melibatkan diri membantu, menyokong dan membimbing organisasi tersebut serta membentuk kepimpinan.

Menjadi pemimpin bukan datang dengan sendirinya, mereka di pilih melalui cara demokrasi mengikut peraturan organisasi tersebut iaitu di cadang dan di undi; bagi yang mendapat undi terbanyak akan dilantik ke jawatan tertentu. 

Orang Pekak juga bijak memilih dan tahu hak mereka, tahu yang mana baik atau buruknya siapa pemimpin yang akan dipilih atau tidak dipilih.

Ingatan kepada semua, menjadi pemimpin bukan bertujuan untuk menjadi glamour, mendapat kuasa atau untuk menjatuhkan orang lain atau mendapat peluang untuk diri sendiri. 

Kita dilantik sebagai pemimpin ialah satu amanah dari orang Pekak miskin, buta huruf dan memerlukan bantuan untuk meneruskan hidup yang penuh cabaran ini.

Oleh itu, apabila sudah diberikan amanah kita hendaklah jujur melaksanakan tanggungjawab kita. Sebagai pemimpin kita juga hendaklah berpegang kata orang tua "kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih". Janganlah kita hendak menutup kelemahan kita dengan sejuta alasan.








No comments: