13 June 2011

Jawapan kepada Amir Hamidi

Dongeng :

Saya tidak tahu apa yang tersirat dalam pandangan beliau berkaitan dengan tajuk di blognya  "dongeng kegagalan pelajar pekak". Definasi dongeng dalam wikipedia  ialah "Dongeng Melayu ialah cerita rekaan bertujuan sebagai bahan pengajaran kepada kanak-kanak dengan perspektif yang positif dan juga membantu ibu bapa mendidikan anak-anak mereka dengan sopan-santun dan juga adat resam." 

Apakah Amir setuju dengan tulisan dongeng saya sebagai rekaan untuk mengingatkan semua pihak supaya tidak berulang lagi kegagalan pelajar kita?

Atau  apakah tulisan saya yang mengambil fakta daripada keputusan peperiksaan awam yang di keluarkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia itu yang membuktikan majoriti calon Pekak gagal adalah dongeng (cerita tidak berasas) juga?

Kekebalan atau tidak boleh di kritik:

Apabila saya dan MFD di kritik, di fitnah dengan fakta yang salah oleh blogger Pekak yang lain, saya tidak melatah mahupun mempertahankan diri. Ini adalah kerana saya menyokong dan menggalakkan kebebasan bersuara. Kalau ikut nafsu diri saya hentam balik dan mengakibatkan blogger itu dapat malu atau mengadu kepada SKMM untuk diambil tindakan, mudah sahaja. Yang penting saya menjaga tulisan saya kerana saya percaya pembaca akan dapat menilaikan cara pemikiran saya, sikap saya, kepimpinan saya, rasionalism saya atau apa-apa sahaja.

Jika tulisan saya merapu, nanti pembaca akan mengingatkan saya supaya "jangan lupa makan ubat".

Dalam posting terbaru, saya hanya mengingatkan MSFD/MSDeaf supaya membuat kerja sebab komuniti kita memerlukan aktiviti; lagi pun peluang untuk mendapatkan bantuan atau sokongan dari Kerajaan adalah terbuka luas. Ambillah peluang itu, "Rakyat di dahulukan, pencapaian di utamakan", sebagai bukti MFD tidak pernah gagal mendapat bantuan dan sokongan kerajaan kecuali isu lain.

Tetapi malangnya ingatan saya kepada MFD/MSDeaf di balas dalam blog Amir dan membuat saya tersentak apakah MSDeaf sebuah organisasi yang tidak boleh di sentuh, ditegur dan dikritik?

Ahli Majlis Paralimpik Malaysia : 

Saya secara rasminya di calonkan oleh MSFD sebagai wakilnya ke Majlis Paralimpik Malaysia (MPM), MSFD mempunyai kuasa untuk memecat saya, menyuruh saya berhenti jika tidak puashati dengan prestasi saya supaya memberikan laluan kepada orang lain. Sampai hari ini MFSD belum hantar surat rasmi kepada saya dan saya terus berbakti seperti biasa. Saya mempunyai prinsip iaitu jika diberikan amanah saya akan melaksanakannya, saya tak mahu menjadi pengecut dan meninggalkan tugas separuh jalan.

Jika tidak mahu saya menjadi Ahli Majlis MPM, MSFD hantarlah surat rasmi kepada saya dan saya akan mengundurkan diri supaya memberikan peluang kepada orang lain.

Jika anda tak setuju saya menghentam MSFD/MSDeaf di blog,  anda juga telah menghentam saya di blog anda berkaitan dengan isu Ahli Majlis MPM. Nampaknya kita seri.








No comments: