04 January 2011

Menaruh Harapan : Memartabatkan Pendidikan Pelajar Pekak


Di Mingguan Malaysia semalam 2hb Januari 2011 telah menyiarkan sebuah rencana bertajuk Penuhi keperluan guru, murid (KLIK DI SINI) iaitu temubual dengan YAB Tan Sri Menteri Pendidikan. Apa yang di ungkapkan oleh Tan Sri Menteri Pendidikan dan juga Timbalan Perdana Menteri Malaysia adalah tepat dan amat dipersetujui.

Diantara kenyataan beliau ialah : Kita masih menumpukan kepada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ditetapkan kerajaan. Saya bertanggungjawab untuk memastikan sasaran yang ditetapkan 2011 baik dalam bidang pra sekolah, literasi dan numerasi, sekolah berprestasi tinggi dan bai'ah atau tawaran ganjaran kepada pengetua dan guru besar. Perkara ini harap dapat dimulakan pada tahun ini di mana kita di peringkat akhir menilai prestasi pengetua dan guru besar sebelum dapat memberi ganjaran kepada mereka.

Kata-kata beliau menunjukkan keseriusannya bagi mengota janji kerajaan Barisan Nasional untuk membantu usaha ke arah pencapaian matlamat YAB Perdana Menteri iaitu membawa rakyat ke arah berpendapat tinggi. Adalah tidak dinafikan, untuk menjadi rakyat yang berpendapatan tinggi seseorang itu memerlukan kelulusan akademik dan juga menguasai bidang tertentu.

Pada masa ini, apakah orang Pekak mampu bersaing untuk menjadi rakyat berpendapatan tinggi serta menjadi pembayar cukai? Setiap tahun pelajar Pekak menduduki peperiksaan awam sama seperti pelajar lain dan kita sudah tahu apakah keputusan pelajar Pekak yang dapat. Majoriti adalah tidak memuaskan seperti yang dilaporkan oleh Pengarah Bahagian Pendidikan Khas di satu mesyuarat yang terbaru. Apakah laporan keputusan akademik orang Pekak tersebut tidak di masukkan dalam KPI yang ditetapkan oleh kerajaan? Tidak, mereka juga rakyat Malaysia dan mempunyai hak yang sama dengan semua orang.

Oleh itu jika pelajar Pekak gagal, secara keseluruhannya YAB Menteri Pelajaran dan juga Timbalan Perdana Menteri bertanggungjawab dengan kegagalan tersebut. Hal ini perlu di hayati oleh semua orang akademik/pendidik apa yang dinyatakan oleh YAB Menteri kita.

YAB TPM merangkap Menteri Pelajara juga menegaskan : Ada beberapa yang akan saya tumpukan. Yang pertama kualiti perguruan, itu saya sentiasa tekankan. Maknanya guru bukan saja mesti berdedikasi tetapi mereka mesti mampu menyampaikan ilmu kepada pelajar dengan cara inovatif dan kreatif - satu aspek baru yang ditekankan dalam pelan strategik kita.

Saya amat menyokong penuh dengan tumpuan beliau. MFD sedia bekerjasama untuk membantu guru bagi mempertingkatkan kualiti. Untuk mengajar orang Pekak perlu mempunyai kemahiran dan pengetahun dalam bahasa orang Pekak iaitu Bahasa Isyarat Malaysia (BIM). Bahagian Kementerian Pelajaran iaitu Bahagian Pendidikan Khas sudah menyatakan secara rasmi menerima BIM dalam P&P melalui mesyuarat-mesyuarat sebelumnya yang dipengerusikan oleh YB Ketua Pengarah serta mengarahkan membuat kerjasama dengan MFD.

Untuk makluman modul subjek Bahasa Isyarat Malaysia yang dibangunkan oleh MFD sebagai subjek utama dalam Diploma Jurubahasa Isyarat dengan kerjasama IUCTT telah mendapat pengiktirafan oleh MQA. Oleh itu, guru-guru yang berkhidmat dan bakal guru yang ingin berkhidmat di sekolah Pekak dicadangkan mengambil kursus BIM tersebut terlebih dahulu. Kefahaman mengenai orang Pekak dan kemahiran berbahasa isyarat akan membantu guru menyampaikan ilmu kepada pelajar Pekak kita seperti di harap oleh YAB Menteri Pelajaran kita.

Kita masih menaruh harapan tanpa membakar jambatan.

1 comment:

anakmami said...

Salam Datuk Sazali,

Xnak ke jd GURU semula? Kbrnya dulu Datuk guru jg........