15 November 2010

Tukar Guru Besar Cemerlang UPSR

Saya belum menerima berita mengenai keputusan pelajar Pekak kita yang menduduki UPSR tahun ini. MFD telah terlibat memberikan motivasi kepada pelajar tersebut melalui kem yang di bimbing oleh belia pekak dan juga pelajar daripada Gallaudet University, USA.

Hanya 4 buah sekolah termasuk satu melalui persatuan orang Pekak yang mengikuti program yang di anjurkan oleh MFD secara percuma. Saya amat bersyukur kerana adanya guru besar yang mengambil berat dan peka dengan kepentingan pendidikan muridnya, mereka sanggup bekerjasama dengan pihak luar untuk melaksanakan program yang mendatangkan faedah kepada murid Pekak.

Semalam di ruang Awang Selamat Mingguan Malaysia ada membicarakan tajuk di atas (KLIK DI SINI). Saya amat bersetuju supaya sekolah Pekak kita diterajui oleh guru besar yang cemerlang serta benar-benar ikhlas untuk untuk membimbing kanak-kanak pekak ke arah menjadi orang yang berguna.

Teringat kata-kata Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad, Tokoh Pendidikan, semasa saya di jemput sebagai penceramah di bengkel anjuran LPM di PD, beliau berkata guru wajar membimbing murid-murid mendapatkan kejayaan yang minimal dan bukan gagal terus. Ianya ada satu kebenaran kerana di sepanjang kami di MFD membantu orang Pekak mendapatkan pekerjaan, tahap kenal huruf klien kami yang berumur dalam lingkungan 20an adalah menyedihkan dan menyukarkan mereka mendapat pekerjaan bagi membina kehidupan yang baik.

No comments: