06 November 2010

Selamat Divali


Di Malaysia kita panggil Deepavali, di India di panggil Divali juga di negara lain di eja Diwali. Walaupun berbeza tetapi maksudnya adalah sama iaitu Pesta Cahaya.

Malam Divali, dikeliling rumah kaum India diterang cahaya, juga macam malam-malam sebelum Hari Raya Aidilfitri atau malam tujuh likur orang Melayu memasang pelita panjut. Sekarang kemodenan telah menukar kepada lampu "kelip-kelip".

Malam Divali, dentuman mercun boleh dirasakan gegarannya di sana sini, walaupun dilarang tetapi gagal dihentikan. Sebelum raya, orang Melayu di kampung main meriam buluh sebab ianya adalah satu "permainan" yang murah berbanding dengan mercun atau bunga api. Tidak lupa dengan orang Cina yang mana tarian naga tidak lengkap tanpa mercun.

Malaysia ialah negara yang berbilang kaum atau multiethnic dan merupakan negara yang paling banyak cuti umum bagi menghormati perayaan kaum tersebut.

Oleh itu saya mengucapkan Selamat Divali kepada semua rakan berbangsa India, maafkan saya kerana tidak melawat ke rumah anda.... terlalu banyak undangan yang tidak dapat saya penuhi...

No comments: