17 November 2009

Mee Udang Kuala Sepetang




Hari Ahad yang lalu 15hb November saya ke Ipoh dan Taiping untuk meninjau bakal PUSKOM Perak.

Mengikut informasi seorang sahabat lama, saya ke Kuala Sepetang (Port Weld) untuk menikmati mee udang kegemaran saya. Hujan turun di sepanjang petang itu hingga ke malam dan bekalan letrik putus sebahagian dari bandar warisan Taiping sehingga ke Kuala Sepetang.

Nasib saya baik, merendah kegelapan dan hujan, selepas Matang terdapatnya bekalan letrik di kawasan itu dan saya singgah ke sebuah gerai mee udang yang ramai pelangggan. Di tepi jalan kereta beratur panjang dan terdapat juga sebuah bas pelancung.

Saya menunggu berapa minit untuk mendapatkan ruang letak kereta yang berdekatan gerai kerana luar masih hujan. Selepas itu kami melabuhkan badan yang kepenatan di kerusi gerai yang usang.

Seorang gadis dengan senyumannya melayan kami, sebelum memesan makanan dia menerangkan jenis hidangan dan harga, iaitu mee udang laut RM 10 semangkuk, mee udang kolam RM 8 semangkuk, laksa udang pun ada dan memberitahu kami bahawa bagaimana ianya di hidangkan.

Terdapat juga sate udang iaitu udang bbq yang aromanya membuat kami bertambah lapar di kesejukan malam. Kami memesan 2 mangkuk mee udang laut dan nasi udang tumis pedas berserta 2 gelas air limau bagi membantu mencuci kolestrol yang tinggi.

Di saat menunggu tempahan dihidangkan, munculnya seorang lelaki tua memberikan salam dan memohon maaf kerana mengganggu situsai kami. Dia mengeluarkan ubat sapu dan menyuruh saya mencubanya. Kebetulan lutut saya sakit dan sapuan ubat yang panas meredakan kesakitan lagipun suasana sejuk di sebabkan hujan. Saya membeli sebotol.

Orang tua itu bernama Haji Osman dari Matang berbual dengan jurubahasa saya dan adakalanya dia cuba berkomunikasi dengan saya dalam isyarat. Kami memenuhi masa yang terluang sementara menunggu mee udang dihidang.

Selepas Haji Osman meninggalkan kami dengan motorsikalnya dalam kehujanan, jurubahasa saya menceritakan apa yang mereka berdua dibualkan sementara saya dengan dunia saya sendiri.

Haji Osman ada menanya jurubahasa saya sama ada mengenali seorang pemimpin pekak peringkat kebangsaan yang selalu keluar negara untuk mesyuarat, bertemu dengan orang besar dan menteri. Pemimpin pekak itu pernah keluar dalam TV yang menayangkan membawa motorsikal berkuasa tinggi. Beliau lupa nama pemimpin pekak itu, tetapi nama bapanya ialah Haji Shaari yang berjiran dengannya. Pemimpin itu asal dari Matang, orang sini katanya. Bangganya menceritakan apa yang dia tahu pasal pemimpin pekak itu dan asal kampungnya Matang.

Haji Osman tidak mengenali saya, bapa saya ialah Haji Shaari pegawai renjer yang dia katakan. Ya, Matang sebuah pekan kecil konsep 1 Malaysia, berjiran Cina dan India, suasana harmoni serta sebuah rumah dua tingkat yang mempunyai banyak nostalgia kepada saya.

Mee udang Kuala Sepetang,
Singgah sebentar di Matang,
Dari sana asal ku datang.

2 comments:

Nolida Shaazlin said...

mee oh mee....makan untuk hidup n hidup untuk makan..

anakmami said...

.........Ada janda cun OP anak satu baru cerai oleh org normal dekat2 ctu tak nak ke Datuk Sazali nak amik dia buat bini no 2?