15 October 2009

CODA kepentingannya komunikasi.

Majoriti orang Pekak berkahwin sesama orang Pekak dan mempunyai anak yang bukan Pekak. Anak bukan Pekak dari pasangan Pekak dipanggil CODA atau Childern of Deaf Adult.

Orang Pekak lebih gembira kerana mempunyai anak bukan Pekak kerana mereka diharap akan membantu komunikasi, menjaga mereka di hari tua nanti.

Tetapi kita terkejut kerana membaca berita mengenai CODA membunuh ibu kandungan sendiri yang Pekak (laporan Bernama dibawah ini).

Oleh itu, penting sekali kita mengkukuhkan komunikasi dengan CODA kerana cara hidup mereka adalah berbeza dengan kita. Semasa anak CODA kita kecil memang mereka adalah sangat comel dan mudah dijaga tetapi apabila mereka memasuki alam remaja dan dewasa adalah berbeza. Persekitaran yang baik membentuk personaliti CODA yang baik dan komunikasi merupakan kunci utama.

Jangan abaikan anak CODA kita, jangan menjadikan mereka mangsa kepekakan kita kerana bom jangka akan meledak tanpa diduga.


Surirumah pekak, bisu ditemui mati dibunuh
06/10/2009 6:03pm


JOHOR BAHRU 6 Okt. — Seorang surirumah yang pekak dan bisu ditemui mati dibunuh di rumahnya di Kampung MIC, Ulu Tiram, dekat sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Seri Alam, Supt. Roslan Zainuddin berkata, mayat K.Malina, 47, ditemui di dalam beg kembara yang disorok di bawah sinki dapur rumahnya itu kira-kira pukul 7.30 pagi ini.

“Polis menemui mayat dalam beg berkenaan dengan keadaan separuh badan berlipat manakala tangannya diikat menggunakan kabel telefon,” katanya ketika dihubungi, di sini, hari ini. - Bernama

No comments: