15 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri.

Teman saya bertanya, “Li, ko balik kampung tak?”

“ Raya kat mana?”

“Aku nak datang ke rumah ko untuk raya boleh tak?”

“Li, Selamat Hari Raya. Maaf Zahir dan Batin”

Pabila raya menjelma, gurau senda mengungkap ayat seperti di atas, inilah agama ku indahnya menyatukan umat tanpa mengira warna di muka bumi ini.

Sebulan kita berpuasa, sebulan kita menahan diri menghadapi dugaan tetapi betapa indahnya sebulan kita dapat mengeratkan tali persaudaraan melalui sembahyang tarawikh dan program Ehya Ramadhan. Kita saling bertukar dari kad raya, sms, mms dan emel mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin dan hubungan kita bertambah erat lagi.

Tahun ini, bagi menghormati suara majoriti anak-anak saya, keluarga saya akan beraya di Sg. Tiang Kedah rumah isteri saya. Lepas itu kami akan ke Pulau Langkawi dan kemudian pulang ke KL selepas singgah di Sitiawan Perak kerana seorang anak perempuan saya akan menduduki PMR dan seorang lagi SPM.

“Selamat Hari Raya”

“Banyak buat kueh raya ke?”

“Ko masak apa raya ni?”

Selamat Hari Raya semua, maaf zahir dan batin.

No comments: