30 October 2008

Komen daripada Kamarzaman Harun, Presiden MSFD

Semalam saya telah menerima emel daripada Kamarzaman bin Harun, Presiden MSFD yang baru bagi menjawab tulisan saya mengenai SKOP. Emel daripada Kamarzaman adalah bagus dari segi bahasa, rasional dan ianya melambangkan ciri kepimpinan beliau. Saya memaklumkan kepada beliau bahawa saya memasukkan emelnya di blog saya untuk bacaan semua.

Harap semua orang akan menerima penjelasan beliau dan menyokong usaha yang akan beliau laksanakan untuk pembangunan komuniti kita.


Salam sejahtera,

Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kerana anda telah memberi komen yang membina berkenaan SKOP dalam laman Blog anda baru-baru ini. Penglibatanan anda sebagai Blogger bagi member komen dalam apa-apa perkara berkaitan komuniti kita terutama dalam bidang sukan amat dialu-alukan supaya ianya dapat menyuburkan pemikiran dan minda orang orang pekak. Matlamat kita adalah serupa iaitu untuk menabur bakti mempertabatkan komuniti kita dalam berbagai bidang baik dari segi kehidupan, pendidikan,keluarga, sukan dan masyarakat.

Disini saya ingin meminta maaf kerana saya terpaksa mengambil masa untuk menjawab isu SKOP.Kali terakhir SKOP di adakan di Ipoh, Perak pada tahun 2006 lalu dan mengikut tradisinya SKOP harus diadakan pada tahun ini ( 2008 ).

Saya masih ingat pada meeting terakhir Exco MSFD sebelum AGM MSFD di Puchong ketika itu Tengku Amran Presiden Persatuan Kebajikan Orang Cacat Pendengaran Terengganu (PKOCPT) meminta ditangguhkan SKOP ke bulan Disember 2008 oleh kerana kesuntukan masa dan tiada mendapat ketetapan geran pengelolaan SKOP dari MSFD.Exco MSFD bersetuju dengan permohonan Tk Amran.

Selepas AGM MSFD pada bulan Ogos lalu saya telah mengarahkan penyemakan semula semua program dan aktiviti MSFD yang memerlukan geran peruntukan dari KBS. Seorang wakil MSFD telah dihantar ke KBS utk berjumpa dengan Tuan Kamarulzaman Hassan b. Mansur Pengarah Cawangan Sukan Minoriti,Bahagian Pembangunan Sukan, KBS Putrajaya. En. Kamarulzaman menyatakan semua permohonan MSFD tidak dapat diluluskan kerana dana peruntukan KBS sudah habis digunakan pada tahun ini.

Menguatkan lagi kata-kata En. Kamarulzaman baru-baru ini pihak MSFD telah menerima surat rasmi dari dari Pengarah Unit Bantuan NGO, Cawangan Pembangunan Organisasi dan Penggalakan, Bahagian Pembangunan Sukan, KBS. Surat berkenaan menyatakan semua peruntukan KBS telah habis digunakan dan KBS tanpa menyatakan sebab-sebabnya.

Jadi pihak MSFD terpaksa menangguhkan SKOP ke tahun hadapan iaitu pada bulan April, 13 - 17 April 2009 mengikut ketetapan tuan rumah SKOP. Dengan penerangan saya ini diharap penangguhan SKOP tidak dijadikan isu lagi.

Memang benar kata-kata anda SKOP adalah medan untuk mengeratkan tali persahabatan dan tempat berkumpulnya seluruh komuniti pekak tidak mengira usia dan bangsa. Kita berbangga SKOP adalah sukan milik komuniti kita . Tapi kita harus mencari `trademark` sebenar SKOP supaya ianya akan menjadi sukan tradisi yang boleh dibanggakan oleh generasi pelapis kita nanti.

Insyaallah SKOP pada tahun hadapan adalah yang terbaik dengan penglibatan menyeluruh semua komuniti pekak dari pelbagai peringkat usia dan saya sangat berharap anda dan lain-lain komuniti pekak memberi masa kepada saya dan barisan exco baru MSFD utk menjalankan amanah dan tanggungjawab dengan lebih baik dan berkesan. Perancangan saya untuk membangunkan semula MSFD memerlukan masa dan bukan dapat dihasilkan dalam sekelip mata. Sokongan dari anda sebagai presiden MFD yang berpengaruh dan juga semua AG MSFD amatlah di alu-alukan.

Kita berharap SKOP akan terus dapat dipertingkatkan dari tahun ke tahun dari segi penganjuran dan penyertaan orang pekak dari seluruh negara.

Sekian, terima kasih

Kamarzaman

Presiden

No comments: