17 December 2013

Bahasa Isyarat Malaysia : isyarat-isyarat Islam

Saya telah diundang untuk menyertai First International Forum for Deaf Muslim di Doha, Qatar pada 10 - 14 November 2013 yang lalu dan berkongsi informasi berkaitan dengan pembangunan agama Islam untuk orang Pekak di Malaysia.

Dari forum tersebut saya telah berjaya mendapatkan sebuah buku isyarat Islam yang dibangunkan oleh Persatuan Kebudayaan Orang Pekak Qatar dengan kerjasama negara-negara Teluk termasuk Saudi Arabia.

Isyarat Islam itu adalah seragam dan digunakan oleh orang Pekak dari negara Teluk dan ianya adalah amat menarik sekali sebagai lambang penyatuan ummah.

MFD kebetulannya sedang membangunkan isyarat Islam dan telah mengambil isyarat-isyarat Islam tersebut yang bakal digunakan oleh komuniti Islam kita.

Penggunaan isyarat Islam dari negara Teluk adalah tepat kerana agama Islam lahir dari Saudi Arabia, dalam solat wajib membaca doa dalam bahasa Arab dan kiblat solat kita juga menghadap Mekah. 

Buku Isyarat Malaysia : isyarat-isyarat Islam akan dikeluarkan pada tahun hadapan dan MFD dengan kerjasama PRISMA iaitu Persatuan Orang Pekak Islam Malaysia akan mengeliling Malaysia untuk mengembangkan dakwah Islam menggunakan isyarat Islam tersebut.








No comments: