02 May 2013

Impian yang termusnah


Parlimen Malaysia di bubarkan mengikut proses demokrasi. Sebelum mengundi pada 5 Mei 2013, parti politik sibuk berkempen menarik rakyat Malaysia yang layak mengundi untuk memilih mereka. 

Berbanding dengan dahulu, terima kasih kepada internet kerana sekarang orang Pekak tidak lagi ketertinggalan mengikut perkembangan PRU serta melibatkan diri dalam perbincangan politik.

Menerusi facebook, blog dan akhbar online serta sms atau mms kita dapat membaca pelbagai manifesto dan janji telah di sajikan, pelbagai cerita kejayaan dan kegagalan, pelbagai soalan dan jawapan, skandal dan fitnah serta pelbagai maki sumpah dan seranah di hamburkan.

Terkejut beruk orang Pekak membaca cerita yang ganas itu. Tertanya kami orang Pekak apakah bagitunya cara tamadun orang normal yang dibanggakan? Mereka itu alim atau juga yang intelegen serta mempunyai pegangan agama, selalu mencerita akan ketuhanan dan cinta sesama manusia seperti tuntutan agama Islam, Kristian, Buddha, Hindu dan sebagainya tetapi pada masa yang sama membakar api kebencian antara manusia.

Sebab itu ada orang tua alim mengata orang Pekak adalah ahli syurga kerana tidak dapat mendengar perkara yang buruk serta mengata perkara yang buruk; tetapi melalui internet kita dapat membaca perkara yang buruk dan membincangkannya. 

Cancel nampaknya kita menjadi ahli syurga.

No comments: