04 January 2013

Facebook dulu-duluan

Tahun 2012 MFD genap berusia 15 tahun dan pelbagai aktiviti di laksanakan sempena sambutan ulangtahun tersebut. Kesibukan kami menghalang saya menulis di blog ini tetapi saya aktif menulis posting di Facebook dan melaporkan aktiviti MFD di Facebook.

Facebook merupakan alat komunikasi yang popular di kalangan komuniti Pekak dewasa ini. Tidak hairan adanya orang Pekak yang sudah berusia, tertinggal dalam pendidikan mempunyai akaun Facebook dan aktif membuat posting melebihi mereka yang mempunyai kelulusan akademik.

Saya juga mempunyai rakan yang terdiri dari pelajar Pekak sekolah rendah yang mencuba menjadi ahli Facebook. Kami juga chat secara ringkas dan ada juga adik-adik mengajak saya web chat. Jika menggunakan Facebook dengan baik akan membantu kita memperbaiki penguasaan bahasa kita.

Teringat zaman sekolah menengah saya di ACS Sitiawan dalam tahun 70 an saya sudah berFacebook. Percayakah?

Begini. Sebagai pelajar Pekak tunggal saya dalam kelas akan merasakan kebosanan kerana tiada komunikasi. Terpaksalah saya menakalkan diri untuk mendapat perhatian. Saya akan menulis nota dalam kertas kecil dan membalingkannya kepada teman rapat saya. Saya post message kepada dia dan kawan saya tidak menghampakan saya dan dia reply message saya.

Adakala saya curi-curi post message kepada pelajar perempuan tetapi tidak mendapat reply sebab tidak mengenali siapa penulisnya. Tetapi ababila mengenali saya dia akan reply bermakna beliau like, like tak bermakna jatuh cinta, jadi kami berposting dan membuat rancangan event iaitu pergi library atau tengok wayang lepas sekolah. 

Adakalanya message saya di kongsi dengan rakan yang lain dan mereka juga membalas message saya secara beramai-ramai.

Buku autograf merupakan trend masa dulu, jadi saya akan hantar buku autograf untuk mendapat kata motivasi, contact, atau minta kawan saya mendapatkan posting daripada kawan perempuan yang paling saya angaukan. Selalunya autograf ada gambar saya dan rakan saya akan menulis posting serta menampal gambar mereka dalam posisi yang terbaik. Adakalanya tangguhkan memulang autograf tersebut kerana gambar terbaru dan terbaik belum keluar kedai gambar.

Jadi percayalah. Saya berFacebook sejak tahun 70an dengan cara manual dan sekarang ICT memudahkan segalanya.

Teringat dulu-dulu.

 

  

No comments: