02 July 2012

Sekadar berkongsi cerita

Pada 29 Jun 2012, semasa berjalan ke ruang pelepasan no B7 KLIA untuk menaiki pesawat MAS ke Miri; saya dan jurubahasa MFD telah ternampak individu yang tidak asing di Malaysia. Beliau ialah seorang pemaju yang paling berjaya di negara ini, diantara bilionair di Malaysia sedikit masa dulu, seorang dermawan dan seorang yang down to earth.

Saya menyapa dari jauh dan terus meluru kepada beliau yang sedang menikmati sarapan bersama PA yang setianya. Beliau bangun dan melangkah beberapa tapak kepada saya, kami bersalam dan berpelukan.

Kami berbual ringkas dan beliau menanya mengapa lama saya tidak datang berjumpa dengan beliau. Beliau memaklumkan kepada saya bahawa beliau akan ke luar negara dan memberikan tarikh untuk berjumpa sekembalinya nanti. Saya tidak dapat memberikan jawapan.

Beliau mengingatkan saya supaya jangan lupa hadir ke majlis sembahyang terawih di rumah beliau di bulan puasa ini dan PA beliau memberikan tarikh tersebut kepada saya. Tahun lepas saya tidak hadir seperti biasa ke majlis tahunan tersebut.

Saya amat terharu dengan sifat rendah hati dan kemuliaan hati beliau, walaupun sebagai orang terkaya dan di hormati di Malaysia, juga seorang yang lebih tua daripada saya. Saya merasakan saya di hormati dan di terima sebahagian daripada masyarakat walaupun saya ini seorang pekak dan hanya bekerja sebagai pemimpin NGO yang tidak seberapa.

Terima kasih Tan Sri Datuk Mustapha Kamal Abu Bakar.


No comments: