03 March 2010

Kerajaan Malaysia akan meratifikasikan Konvensyen Mengenai Hak Orang Kurang Upaya (OKU)

Saya telah terbaca laporan Utusan Malaysia hasil dari ucapan YB Dato Sri Shahrizat Abdul Jalil yang hadir mengejut di Persidangan Kebangsaan Aksesibiliti dan Rekabentuk Sejagad : Implikasi Untuk Pengangkutan Awam dan Pembangunan Sekitar anjuran bersama UNDP dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur semalam.

Saya, Sariah Ibrahim dan Zaine Bujal merupakan peserta yang mewakili MFD ke bengkel tersebut yang berlangsung selama 2 hari.

Menurut YB Datuk Sri, kerajaan Malaysian akan meratifikasikan Konvensyen Mengenai Hak Orang Kurang Upaya (OKU) yang diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada April ini.

Ini merupakan satu berita yang baik untuk warga OKU di negara ini.

Untuk orang Pekak, kita telah berada di landasan yang betul kerena seperti kehendak dalam Konvensen tersebut, kita sudah mempunyai bahasa rasmi iaitu Bahasa Isyarat Malaysia, perkhidmatan jurubahasa isyarat dan latihan jurubahasa isyarat yang diiktirafkan seperti termaktub dalam AKTA OKU 2008.

Walau ada beberapa kelemahan dalam usaha kita bagi memastikan orang Pekak dapat akses kepada komunikasi tanpa halangan tetapi kita positif ianya akan dapat diselesaikan.

Yang tinggal ialah perjuangan reformasi pendidikan bagi orang Pekak kerana isu penggunaan BIM di dalam pendidikan serta kemahiran guru menggunakan isyarat adalah masih belum nampak penghujungnya.

"Artikel 24 - Pendidikan
3. (b) Facilitating the learning of sign language and the promotion of
the linguistic identity of the deaf community;"

No comments: