23 February 2010

Di Sini..

Saya sememangnya dibesarkan di zaman romantis, semasa bersekolah menengah di pengaruh oleh tulisan dan puisi Usman Awang atau Tongkat Warrant. Karya agung beliau Tulang-tulang Berserakan dan Duri dan Api yang digunakan dalam mata pelajaran Sastera telah membentuk jiwa saya dan mengajar saya menjadi penyayang, bertanggungjawab, berperikemanusia dan berwawasan.

Dari itu, saya lebih gemar membaca bahan-bahan yang berunsur romantis, banyak buku saya baca dari dalam negara dan termasuk Indonesia.

Tadi, semasa saya melayari sesawang, terbaca sebuah puisi yang menarik dan membawa makna untuk diri dan perjuangan.


Di sini..
Jejari kita bertaut
Mengajarku merongkai isi di dasar laut
Tangan kau hulur tempat ku berpaut
Agar tidak mudahku tersalah pungut

Di sini..
Kasih berbunga riang
Unsur persahabatan, sayang mula bertandang

Di sini..
Kasih tersulam rapi
Sayang mengharum bak limau kasturi
Rindu tersemat di sanubari
Dua naluri terjalin serasi

Di sini..
Langkah terus beriringan
Jejari kian bertautan
Pada ilahi ku menadah tangan
Agar perjalanan berakhir dalam aman

"Anonymous"

1 comment:

Nolida Shaazlin said...

macam ada makna tersirat aje sajak ni...hmmmm.....teruskan berkarya