25 August 2009

Deaflympic 2009

1. Deaflympic edisi ke 21 akan berlangsung dari 5 hingga 15hb Sebtember 2009 ini di Taipei, Taiwan. Deaflympic atau Sukan Olimpik Untuk Orang Pekak adalah khusus untuk orang Pekak yang mempunyai tahap pendengaran sekurang-kurangnya 55 desible (3-tone frequency average at 500, 1000 and 2000 Hertz, ISO 1969 Standard).

2. Sehingga posting ini saya dimaklumkan bahawa Deaflympic 2009 telah mencipta rekod baru iaitu lebih 4,200 atlit dari 85 negara telah mengesahkan penyertaan mereka. Terdapatnya 12 acara yang dipertandingkan di sana.

3. Malaysia akan menghantar 6 orang atlit mengambil bahagian dalam acara badminton dan bowling ke Deaflympic 2009.

4. Semasa saya bekerja di KLSD pada tahun 1993, buat kali pertama dalam sejarah komuniti orang Pekak di Malaysia saya telah menghantar kontinjen Malaysia ke World Games for the Deaf (nama sebelum Deaflympic) ke 17 di Sofia, Bulgaria. Kontinjen kita mengandungi 5 orang atlit dan 5 pegawai.

5. Kontinjen kita mendapat tajaan RM 10,000 daripada Majlis Sukan Orang Cacat Malaysia (sekarang Majlis Paralimpik) dan selebihnya kita cari sumbangan dari syarikat swasta. Untuk menaikkan imej negara kita, kita mengeluarkan wang sendiri sebanyak RM 300 untuk membeli kot yang akan dipakai semasa lintas hormat.

6. Pasukan kita telah berjaya membawa balik 2 pingat perak dari acara badminton dan daripada itu telah menaikkan semangat memulakan pembangunan sukan orang Pekak di negara kita.

7. Pada tahun 1996, KLSD anjurkan Sukan Orang Pekak Asia Pasifik dan kemudian MSFD mengganti KLSD dalam pembangunan sukan orang Pekak telah menganjurkan kejohan Badminton Asia Pasifik buat pertama kali. Dari itu aktiviti sukan untuk orang Pekak di Malaysia diiktiraf dan mendapat tempat.

8. Tahun 2000, sebagai penasihat MSFD saya membantu MSFD untuk mendapatkan peruntukan penuh dari kerajaan Malaysia menghantar kontinjen ke Sukan Orang Pekak Asia Pacific di Taipei dan menjadi permulaan bagi komuniti kita tidak lagi mengeluarkan wang sesen dari poket sendiri untuk menyertai kejohanan di peringkat antarabangsa.

9. Sebagai contoh penyertaan kita ke Deaflympik di Rome pada tahun 2001 juga telah mendapat tajaan penuh daripada Kerajaan Malaysia dan saya mencadangkan Kamarzaman Harun Presiden MSFD sekarang menguruskan persiapan kontinjen walaupun mendapat tentangan. Walaupun saya sibuk dan bukan dalam MSFD, saya telah diberikan penghormatan untuk bersama-sama ke Rome.

10. Bagi Deaflympic Melbourne 2004, terdapatnya masalah kewangan di saat terakhir walaupun kontinjen Malaysia mendapat tajaan daripada Mel Bridge. Mel Bridge hanya menyumbang tiket kapal terbang dan hotel tetapi tidak makan minum semasa di Melbourne.

11. 5 hari sebelum kontinjen berlepas ke Melbourne, Syed Osman ada berjumpa saya dan memohon bantuan. Saya berjaya mendapatkan RM 10,000 tunai daripada MPM sebagai wang saku para atlit sahaja.

12. Untuk menyertai Deaflympik bukan satu yang mudah kerana ianya memerlukan peruntukan yang banyak. Saya terbaca berita dari UK bahawa orang Pekak di sana menurunkan tandatangan petisyen memohon peruntukan untuk kontinjen Britain ke Deaflympic 2009. Badan penyelaras sukan UK Sports telah membuat keputusan pada Mac 2008 menolak permohonan orang Pekak kerana UK Sports meletakkan keutamaan kepada sukan Olimpik dan Paralimpik dan atlit.

Nasib orang Pekak di UK dan Malaysia adalah berbeza.

No comments: