28 May 2009

Telefon Bimbit Yang Sesuai Untuk Orang Pekak?

1. Saya masih ingat sebelum projek ePekak kebanyakan orang Pekak tidak memahami kepentingan ICT, rata-rata kata ianya mahal tak mampu nak beli dan tak tahu gunakan nya kerana tak mahir BM atau English.

2. Melalui usaha MFD memperkenalkan ICT iaitu pager, SMS dan memulakan idea 'cross operator' antara telco (syarikat telefon) yang membolehkan orang Pekak dari 019 menghantar SMS ke 012 seperti sekarang, serta projek ePekak; majoriti orang Pekak mulai memahami keperluan komunikasi tanpa halangan.

3. Sekarang hampir setiap orang Pekak yang saya jumpa mempunyai telefon bimbit termasuk menggunakan 3G. Mereka juga mempunyai emel, akaun di webchat, punyai blog sendiri dan sebagainya. Ramai orang Pekak meningkat penguasaan BM dan English. ICT telah membawa pembaharuan kepada orang Pekak. Syukur projek MFD berjaya.

4. Dibawah peruntukan projek MySign Community saya telah diberikan handphone untuk kajian kesesuaiannya dengan projek tersebut. Bermula dengan telefon canggih iaitu E90Communicator buatan Nokia, saya dapat berkomunikasi menggunakan sms, mms, emel serta melayari internet di tempat yang ada wifi, membuat urusan MFD di mana-mana tanpa membawa laptop. Saya juga dapat berkomunikasi dengan 3G tanpa masalah, letak E90 sahaja di mana-mana dan berisyarat tanpa memegangnya.

5. E90 adalah lengkap kerana jika anda berkomunikasi dengan orang Pekak yang tak mahir dengan BM atau English anda boleh gunakan 3G. Tetapi gambar 3G adalah tidak jelas kerana talian di negara kita adalah masih tidak kuat (perlahan). Gambar juga adalah kecil dan tidak dapat mengikuti dengan penuh, jika dipegang sebelah tangan akan jadi tak stabil dan sukar untuk memahami isyarat.

6. Oleh itu sms adalah terbaik dan dapat berkomunikasi dengan lebih jelas. Namun sms tidak dapat berkomunikasi secara 2 hala. Kadang-kadang tak menjawab sms untuk seberapa lama mengakibatkan tekanan kerana ingin menyampaikan perkara yang penting.

7. 3G adalah sesuai untuk orang Pekak yang tidak mahir dalam BM atau English dan sms adalah sesuai untuk orang yang menguasai BM dan English.

8. Baru-baru ini, saya menggunakan Blackberry Storm dengan pakej Celcom RM 148 sebulan. Saya dapat melayari internet di mana-mana tanpa mencari tempat yang ada wifi, saya menghantar dan membalas emel dimana-mana dan bila-bila masa. Paling baik ialah saya dapat berkomunikasi 2 hala menggunakan YM dan MSN di mana-mana, sebab itu anda akan dapati saya online di sepanjang masa. Hidup anda boleh dikatakan lengkap sekiranya menggunakan Blackberry tanpa tertekan menunggu jawapan sms dan mencari wifi. Blackberry Storm luas skrinnya dan sesuai untuk melayari internet tetapi tiada 3G.

9. Bagi pengguna baru Blackberry Storm akan merasa tertekan kerana tidak biasa menggunakan skrin sesentuh atau touch screen. Anda akan mengambil masa 2 minggu atau lebih untuk menyesuaikan diri menggunakan Blackberry.

No comments: