19 December 2013

Isu Jurubahasa Isyarat Palsu.

Baru-baru ini isu jurubahasa isyarat "palsu" yang membuat terjemahan ke bahasa isyarat semasa upacara peringatan kematian Nelson Mandel hangat dibincang di laman sosial Facebook. Jurubahasa isyarat tersebut ditugaskan oleh firma yang terpilih untuk menterjemahkan ucapan pemimpin besar dari pelbagai negara termasuk Presiden Obama dari AS yang disiarkan melalui media letronik.

Isu tersebut telah membangkitkan kemarahan dan rasa tidak puashati oleh masyarakat Pekak dari seluruh dunia. Mereka melontarkan pelbagai kecaman melalui laman sosial tersebut.

Walaupun saya tidak memahami apa yang beliau terjemahkan tetapi saya rasa ada sesuatu yang tidak kena semasa menterjemahkan ucapan. Terjemahannya bukan dalam bentuk ASL atau Isyarat Antarabangsa, kemungkinan isyarat Afrika Selatan yang sangat sukar kerana terdapatnya pelbagai "dialek."

Dari pandangan sudut yang lain, saya amat bangga dua perkara iaitu pengiktirafan terhadap bahasa isyarat dan perkhidmatan jurubahasa isyarat yang sekian lama di perjuangkan oleh komuniti orang Pekak kita untuk mendapatkan informsi tanpa halangan.

Adalah satu penghormatan yang tinggi untuk jurubahasa isyarat dibenarkan berdiri di sebelah pemimpin tersebut untuk membuat penterjemahan. Peluang tersebut boleh menimbulkan rasa kurang senang oleh setengah pihak lagipun kerana jumlah populasi orang Pekak adalah sedikit, namun menyediakan perkhidmatan jurubahasa isyarat tersebut adalah tepat mengikut konvensyen UNCRPD.

Bukan satu perkara yang mudah untuk membuat terjemahan ke bahasa isyarat ucapan pemimpin besar secara live atau langsung kerana ianya berkaitan dengan beberapa aspek iaitu keselamatan pemimpin yang mana kita lihat dilindungi kaca kalis peluru, protokol, memahami bahasa yang diucap dan menterjemahkannya melalui penggunaan bahasa yang betul dan sebagainya.

Kejadian tersebut menjadi satu pengajaran kepada kita, oleh itu untuk memastikan keselamatan pemimpin kita dan kelancaran penyampaian maklumat yang tepat adalah sangat wajar menggunakan perkhidmatan jurubahasa isyarat yang bertauliah yang boleh didapati dari organisasi orang Pekak yang sah. 

Elakkan mengambil jurubahasa isyarat tanpa tauliah atau menjemput individu yang mengaku sebagai jurubahasa isyarat kerana baru tamat belajar kursus bahasa isyarat atau anak kepada pasangan Pekak atau sebagainya. Jurubahasa isyarat itu adalah satu profesion, terlatih dan mempunyai kelayakan yang diiktiraf.

Perbuatan mengaku sebagai jurubahasa isyarat tetapi tanpa tauliah adalah perbuatan yang salah kerana ianya boleh mencalarkan profesion jurubahasa isyarat. 

Kepada sesiapa yang ingin menceburi bidang ini, boleh mendaftar dengan MyASLI.








  


No comments: