09 October 2009

Bencana dan Orang Pekak

Dunia kita tidak lari dari di timpa bencana alam semulajadi. Baru-baru pelbagai bencana telah menimpa di Asia Pasifik. Bermula dengan selsema babi, gempabumi, tsunami, hujan dan taufan. Di Padang, Indonesia gempa bumi telah menyebabkan kemusnahan besar dan kematian. Di Filipina, taufan telah menyerang kepulauan tersebut dan mengakibatkan banjir besar.

Malaysia terletak di tengah Filipina dan Indonesia dan kita bernasib baik kerana dua negara tersebut menjadi benteng melindungi kita dari bencana.

Kita tidak pernah mengalami kesusahan, keperitan di timpa bencana kecuali banjir. Sistem bantuan bencana di negara kita adalah baik, apabila berlakunya bencana seperti banjir pertolongan akan mencurah masuk sehingga tak tahu apa nak buat dengan bantuan yang terlampau banyak.

MFD juga pernah melibatkan kerja sukarela membantu mangsa banjir di Johor iaitu menjadi sukarelawan di Bilik Gerakan, mencari sumbangan, pembungkusan dan jurubahasa isyarat bagi mangsa banjir.

Baru-baru ini gempa bumi di Padang, saya telah menerima SMS dari individu tidak ketahui memohon bantuan bagi pihak komuniti orang Pekak di sana. Saya sedang berurusan dengan pihak Geraktin untuk mendapat maklumat lanjut.

Di Manila, Presiden PFD memaklumkan bahawa ramai orang Pekak menjadi mangsa banjir. Saya ada menerima emel daripada sahabatnya bahawa pada 26 September, topan Ondoy menyebabkan banjir besar. Rumah mereka telah ditenggelam banjir setinggi 7 kaki dan kehilangan bumbung. Paling malang barangan dan file penting PFD yang ditumpang di rumah telah rosak. PFD belum mempunyai pejabat dan terpaksa menumpang barang penting di rumah orang Pekak.

Kawan saya menceritakan beliau dan keluarga terperangkap di tingkat 2 rumah mereka dari jam 1 petang 26 September hingga jam 4 pagi 27 September apabila banjir surut.

Mereka mengharapkan bantuan untuk memulakan hidup baru.

Oleh itu semua blogger, orang Pekak, komuniti kita yang tidak pernah mengalami kesusahan di timpa bencana; marilah kita menghulurkan sumbangan dan berkongsi kesusahan sahabat kita. Kita syukur kerana kita tidak ditimpa bencana, tetapi ingatkan bahawa kita juga mempunyai tanggungjawab untuk membantu mereka yang memerlukan. Anda semua boleh mengutip derma kilat di majlis rumah terbuka hari raya dan wang yang dikumpul akan di dermakan kepada sahabat kita di Padang dan Manila.

Sumbangan ikhlas anda akan di berkati oleh tuhan.

No comments: